Shutterstock

Videnskabens guide: Sådan får du en flyvende start på dagen

En særlig type morgenmad er med til at give de bedste odds for en frisk start på dagen.

De fleste af os kender dem begge.

A-mennesket i den ene grøft, der strutter af energi fra de tidlige morgetimer - og i den anden grøft, B-mennesket, der skal kæmpe sig ud ad sengen og i gang med dagen.

Men selv for dem, der falder i sidstnævnte kategori, kan der være hjælp at hente.

Et hold amerikanske og britiske forskere peger nemlig på tre råd, der klæder dig på til at starte dagen med opfyldte energidepoter, som kan holde dig på dupperne i adskillige timer.

Rådene er de kommet frem til ved at undersøge 833 personers madindtag, aktivitetsniveau, søvnmønstre og blodsukkerniveauer over en periode på to uger for at kombinere de data med personernes oplevede energiniveau.

Resultaterne er udgivet i Nature Communications.

Vil du vide, hvad de kom frem til?

Få forskernes bedste råd til en frisk start på dagen her:

SØVN

1. Jo senere, jo bedre

Vil du være frisk om morgenen? Gå senere i seng og stå senere op, anbefaler forskere.

© Shutterstock

Den første faktor, der havde betydning for testpersonerne, var nattesøvnen. Ifølge forskernes data havde det nemlig både noget at sige, hvornår deltagerne gik i seng - og hvornår de stod op.

Begge dele kunne de med fordel skubbe til et senere tidspunkt, end de var vant til, for at føle sig mere vågne i løbet af dagens første timer.

Forskerne fandt nemlig frem til, at testpersonerne var mere friske, hvis de gik senere i seng end vanligt - og stod senere op, end de var vant til.

MOTION

2. Højt aktivitetsniveau

En aktiv dag giver god nattesøvn - og vågne morgentimer.

© Shutterstock

Testpersonernes aktivitetsniveau dagen forinden havde ifølge forskerne en effekt på, hvor vågne de følte sig i dagens første timer.

Dem, der havde haft et højt aktivitetsniveau den foregående dag, havde typisk en mindre afbrudt nattesøvn, hvilket resulterede i en mere frisk morgen.

Det modsatte gjorde sig gældende for dem, der havde været aktive i nattetimerne. De oplevede nemlig at føle sig mindre friske om morgenen.

MORGENMAD

3. Spis kulhydrater

Forskere anbefaler, at man spiser godt med kulhydrater til morgenmad, hvis man vil føle sig frisk i løbet af dagens første timer.

© Shutterstock

En tredje vigtig faktor, der havde betydning for tespersonernes tidlige timer, var morgenmaden.

Forskerne kunne nemlig se, at de personer, der spiste kulhydratholdige morgenmåltider, følte sig mere friske i løbet af dagens første timer.

Det modsatte billede tegnede sig for dem, der spise en proteinrig morgenmad.

De følte sig nemlig mindre morgenfriske - også selvom kalorieindtaget i de to måltider var det samme.