Legens engagerende og gentagende karakter hjælper børn med at skabe de nødvendige forbindelser i hjernen, der er afgørende for læring.
Interaktion gavner hjerneaktivitet
Forskerne undersøgte hjernens aktivitet på legende børn med billeddannelsesstudier, og målte også på hjernens aktivitet, når børnene legede med forældre og andre voksne mennesker som for eksempel pædagoger.
Interaktionen mellem barn og voksen viste sig at stimulere produktionen af nye hjerneceller hos barnet og forbindelserne mellem dem og de voksne.
Signaler som lyde, smil og fagter, der bliver udvekslet mellem barn og voksen, udvikler ikke blot barnets hjerne, men danner desuden et følelsesmæssigt bånd mellem de to.
''To-vejs-kommunikationen kan begynde allerede fra fødslen og er en måde, hvorpå forældre kan opbygge bånd og engagere sig aktivt i deres børns udvikling,'' siger Felicia Low, der forsker i mødres og børns sundhed ved University of Auckland, og er en af forskerne bag undersøgelsen.
Forskernes resultater rummer også to særligt interessante indsigter i rammerne for leg.
Gryder lige så gode som dyrt legetøj
Blandt andet bør voksne give børn frihed til at udforske deres omgivelser på egen hånd og lade dem selv finde ud af, hvordan man leger.
"Børn, der selv får lov til frit at udforske legetøj, finder flere funktioner og fantasifulde måder at bruge det på end børn, der får vist, hvordan legetøjet fungerer," siger Felicia Low.
Undersøgelsen identificerer derudover, at dyrt legetøj er ikke en forudsætning for kreativ og engagerende leg. Faktisk er hverdagsgenstande som klodser, bolde, gryder og pander samt blyanter og papir fuldt ud tilstrækkelige til at fremme børns kognitive udvikling.
Også her er effekten særlig stærk, når legen foregår sammen med voksne, der aktivt interagerer med de legende børn.
Undersøgelsen berører ikke leg via digitale enheder som for eksempel en iPad, men forskerne fremhæver selv analoge genstandes evne til at fremme hjernens udvikling.
En anden undersøgelse fra 2023 viste, at skærmtid skader børns kognitive udvikling, når det gælder beslutningstagning, tænkning og kreativitet.
På baggrund af den nye undersøgelse er det ifølge de newzealandske forskere afgørende, at leg i højere grad bliver anerkendt som en afgørende brik i børns udvikling, der bidrager til at forme deres hjerner og forberede dem på fremtiden.
Derfor bør skoler og daginstitutioner integrere leg i løbet af dagen, da legen ikke kun er en sjov aktivitet, men også fundamentalt vigtig for børns læring og udvikling.