Overstimulerede børn lærer mindre

Små børns hjerner kan ikke sortere i de mange daglige sanseindtryk. Hjælp din treårige, og lad den lille koncentrere sig om få ting ad gangen

Sprogudvikling

Dit barn har lettere ved at koble billeder og sprog, hvis der kun er ét billede per opslag.

© Stephen Baack (IMCOM)

Skal dit barn have flere eller færre stimuli for at lære nyt? Det diskuteres hidsigt blandt forskere i læringsteori, da det efterhånden er bevist, at jo flere sanser vi bruger, jo bedre husker vi.

Når det gælder om at lære junior nye ord, er højtlæsning derfor en skattet metode, fordi barnet både kan se og høre på én gang. Og børnebogsbranchen er gået amok i sjove, farverige illustrationer.

Et billede bedre en to

Nu viser et nyt studie, at det er på sin plads at være mere nøjsom med billederne, så de unge hjerner ikke bliver overbelastet. I hvert fald når det gælder evnen til at lære sprog.

I studiet læste forskerne børnebøger op for treårige børn. Det viste sig, at børn der fik læst op af bøger med kun en illustration per opslag, lærte dobbelt så mange nye ord, som børn der fik historier fra bøger med to illustrationer per opslag.

Less is more

Mange børnebøger har rigelige, iøjnefaldende illustrationer, og det er vældig underholdende. Set i et læringsperspektiv er det dog bedre med blot én illustration per side, og helst så naturtro som muligt.

Andre studier viser nemlig, at ekstra underholdning i form af flapper eller dyr klædt ud som mennesker (et almindelig greb i børnelitteraturen), mindsker børns læring.

Har du alligevel lyst til at læse bøger fulde af fantasifulde billeder, har forskerne et simpelt trick. Peg på det billede, som illustrere den præcise tekst du læser højt. Så ved barnet hvilket billede, det skal fokusere på, og kan kombinere synsindtrykket med det de hører.