Billederne af tomme supermarkedshylder og fulde indkøbsvogne fyldt med toiletpapir gik verden rundt. Mens én del af befolkningen stod i kø til kassen, latterliggjorde en anden del de handlende.
En ny spørgeskemaundersøgelse har forsøgt at klarlægge hvilke befolkningsgrupper, der er mest tilbøjelige til at samle ekstra mange basale fornødenheder i en krisesituation.
Forsigtige og følsomme hamstrede mest
Undersøgelsen blev gennemført af antropologer ved Max Planck-instituttet i Tyskland blandt borgere fra 35 lande, der blev udpeget via sociale medier.
De 1029 svarere udfyldte personlighedstesten HEXACO-modellen, der inddeler personer i seks forskellige adfærdsgrupper, foruden oplysninger om alder, køn, opfattet trusselsniveau fra coronavirus og mængden af toiletpapir indkøbt siden udbruddets begyndelse.
Konklusionerne var entydige: De der frygter virussen mest, køber mest toiletpapir. Ældre køber mere toiletpapir end yngre. Og amerikanere hamstrer mere end europæere.