Rumrejser ændrer vores gener

NASA har sendt en tvilling ud i Rummet, mens den anden blev på Jorden. Da den rumfarende bror vendte tilbage, var hans gener fuldstændigt forandrede.

Shutterstock & NASA

En rejse til Mars tager godt et halvt år med den nuværende teknologi.

Hvis vi snart skal sende mennesker dertil, er det vigtigt at undersøge, hvordan rummet påvirker menneskekroppen, når vi befinder os i det mørke vakuum i længere tid ad gangen.

Et unikt tvillingestudie

I marts 2015 sendte NASA astronauten Scott Kelly til Den Internationale Rumstation i 340 døgn, mens hans tvillingebror, Mark, blev tilbage på Jorden.

Begge mænd blev undersøgt og fulgt tæt gennem forløbet, i håb om at resultaterne ville vise, hvordan Scott Kelly blev påvirket af sit ophold på ISS.

Nu er de første resultater af tvillingeundersøgelsen begyndt at komme, og de viser, at opholdet på rumstationen har ændret på Scott Kellys gener:

NASA’s genetikere har registreret en eksplosiv stigning i såkaldt dna-methylering fra det øjeblik, Scott Kelly ankom til rummet. Dna-methylering er en proces, der tænder og slukker for de forskellige gener i dna-strengen.

I løbet af de 340 døgn har genetikerne registreret mange tusind små ændringer i Scott Kellys gener, som de ikke har registreret hos hans jordboende tvilling.

Ændringerne vedblev kortvarigt, efter at astronauten var tilbage på Jorden igen, men generne fandt hurtigt tilbage til deres oprindelige udtryk.

Genetikerne håber, at de med den nye viden kan forberede astronauter bedre til lange ophold i rummet, og at de vil kunne komme eventuelle helbredsmæssige problemer i forkøbet ved at have udviklet behandlinger på forhånd.

UPDATE: I 2019 blev alle resultaterne offentliggjort i tidsskriftet Science. Se dem HER.