Shutterstock
4-dages arbejdsuge

Stor undersøgelse: 4-dages arbejdsuge ser ud til at være en succes

Foreløbige resultater tyder på, at en kortere arbejdsuge ikke medfører fald i produktiviteten.

De teoretiske fordele og ulemper ved en 4-dages arbejdsuge er efterhånden blevet diskuteret i en menneskealder.

Og for de fleste af os er tanken om en kortere arbejdsuge stadig et eksotisk fremtidsscenarie.

Men sådan behøver det ikke at være. I hvert fald ikke, hvis man skal tro en stor britisk undersøgelse.

Fra 40 til 32 timer

Undersøgelsen, som blev sat i gang i sommeren 2021, af blandt andet udført af forskere fra Oxford University, Cambridge University og Boston College, og involverer 72 firmaer og 3.300 ansatte.

Gennem undersøgelsen, som nu er cirka halvvejs, er deltagerne gået fra en arbejdstid på 40 til 32 timer om ugen, mens lønnen er forblevet den samme.

Deltagerne er blevet målt på parametre som blandt andet produktivitet, udbrændthed og sygedage, og det vækker begejstring hos forfatter og ledelsesekspert Victor Lipman.

“Det glæder mig, at firmaerne fokuserer på medarbejdernes trivsel ved at måle på sygedage og udbrændthed,” skriver han i Psychology Today.

Opmuntrende resultater

Selvom undersøgelsen stadig er i gang, tyder de foreløbige resultater på, at en kortere arbejdsuge også kan vise sig særdeles effektiv.

Ved en midtvejsevaluering, hvor lidt over halvdelen af firmaerne deltog, svarede 85 procent, at de sandsynligvis eller meget sandsynligt vil fortsætte med en 4-dages arbejdsuge, når undersøgelsen ophører.

Kvinde gaber
© Photo by Kevin Grieve on Unsplash

Læs også:

Derudover svarede 95 procent af firmaerne, at produktiviteten enten forblev den samme eller steg, mens 15 procent svarede, at den var steget markant.

“Det viser, at de såkaldt bløde værdier, også spiller en væsentlig rolle i forhold til firmaernes økonomi,” siger Lipman.

Og ifølge Joe O’Connor, som står i spidsen for undersøgelsen, er det slet ikke så svært for firmaerne at implementere en kortere arbejdsuge, som de måske går og tror.

“For mange firmaer er det en forholdsvis gnidningsfri transformation, men der er selvfølgelig andre, som kan have svært at levere deres ydelser uden fuld tilstedeværelse,” siger han til Forbes.