Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

C-vitamin i mad

10 fødevarer spækket med mere C-vitamin end en appelsin

Appelsinen er kendt for sit rige indhold på vidundermidlet C-vitamin. Men for eksempel den røde peberfrugt overhaler appelsinens vitaminindhold med længder. Se de mest vitaminrige fødevarer her.

Shutterstock

Hvad er C-vitamin?

C-vitamin er det almindelige navn for stoffet askorbinsyre.

Menneskekroppen kan modsat de fleste dyr ikke selv producere C-vitamin. Derfor er vi afhængige af, at indtage C-vitamin gennem vores kost.

C-vitamin er en vigtig byggesten, når kroppen skal danne bindevæv.

Appelsiner indeholder C-vitamin

Appelsinen er kendt for sit rige indhold på vidundermidlet C-vitamin. Men der er andre frugter og grøntsager som indeholder mere.

© Shutterstock

Hvad er C-vitamin godt for?

C-vitamin er mest kendt for at have betydning for kroppens immunforsvar.

Et dagligt indtag af vitaminet kan forebygge sygdomme som hjertesygdomme, højt blodtryk, inflammation, blodpropper i hjernen, leddegigt og kræft.

Og amerikanske forskere har tidligere bevist, at for lidt C-vitamin kan gøre os mennesker mere udsatte for sygdomme.

Hvad er der C-vitamin i?

Appelsinen er efterhånden blevet symbol på C-vitamin. Men det er faktisk ikke retvisende, for der er findes en række frugter og grøntsager, der indeholder mere C-vitamin end appelsinens 45 milligram per 100 gram – en appelsin vejer i sig selv omkring 100 gram.

Den let tilgængelige røde peberfrugt indeholder for eksempel fem gange mere C-vitamin end en appelsin.

Kan man få for meget C-vitamin?

Det er svært at få for meget C-vitamin igennem en almindelig kost. Men hvis man tager det som kosttilskud, må man aldrig tage mere end det anbefalede.

Ernæringseksperter anbefaler, at en voksen indtager 65 til 90 milligram C-vitamin om dagen. Og det kan opnås ved for eksempel bare at spise 100 gram broccoli.

Som udgangspunkt, hvis kroppen bliver mættet af for meget C-vitamin udskilles overskydende mængder i urinen.

Læs også:

Sundhed

Derfor må du ikke drikke saltvand

2 minutter
Medicin

Farlig virus bekæmper hjernekræft

3 minutter
Sådan undgår du hedeslag
Vejret

5 tip til at undgå hedeslag

4 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul