Solen giver d-vitamin

D-vitamin - hvad er det og kan man få for meget d-vitamin?

En lang række opdagelser viser, at D-vitamin er altafgørende for helbredet. Senest har forskere opdaget, at immunforsvaret slet ikke kan aktiveres uden D-vitamin. Men hvad er D-vitamin, og kan man få for meget af det?

Carsten Geisler

D-vitamin beskytter kroppen

D-vitamin. Solen kan skabe det, og fede fisk har det i sig. Men vi får alt, alt for lidt.

D-vitamin er en mangelvare for mange mennesker på den nordlige halvkugle. Og det er et problem.

Forskere fra Københavns Universitet, herunder professor Carsten Geisler, har nemlig fundet tungtvejende beviser for, at D-vitamin er helt essentielt for at aktivere immunforsvarets fronttropper, T-cellerne.

Forskere laver undersøgelse af D-vitamin
© Carsten Geisler

Hvad gør D-vitamin?

Under fredelige tilstande svømmer T-celler rundt i blodet i en passiv dvale-tilstand, men så snart en inaktiv T-celle opsnuser en stump af et fremmedlegeme, folder den signalantenner ud for at blive aktiveret.

Forskerne opdagede, at en af de første antenner, T-cellen åbner, er en D-vitamin-receptor, der binder D-vitaminet for derved at tænde et bestemt gen, som vækker T-cellerne.

Hvis ikke D-vitamin findes i blodet, vil T-cellen aldrig komme i omdrejninger.

D-vitamin og immunforsvaret

D-vitaminet virker altså som et slags batteri for T-cellerne og er en forudsætning for, at de kan mobilisere et angreb.

Den erkendelse føjer endnu en brik til, hvordan D-vitamin virker i vores krop. I forvejen er vitaminet også med til at dæmpe immunforsvaret, så det ikke går amok på kroppen, hvilket kan føre til autoimmune sygdomme.

Og så har en nylig undersøgelse fra Michigan State University i USA vist, at D-vitamin faktisk øger nogle kræftpatienters levetid.

Men når det nærmest er et vidunder-molekyle, der er involveret i så mange alsidige og livsvigtige funktioner, hvorfor går halvdelen af os så rundt med for lidt D-vitamin i blodet?

Forskere mener, at den mærkbare stigning i D-vitamin-mangel i de seneste årtier delvist kan hænge sammen med de mange advarsler mod Solens stråler.

For meget sol kan give hudkræft, men samtidig tyder meget altså paradoksalt nok på, at vi får for lidt sol.

D-vitamin i fiskeolie

Hvordan får man D-vitamin?

D-vitamin-underskud er dog især et problem om vinteren, for sollys er suverænt den største kilde til D-vitamin.

Om sommeren er 20 minutters ophold i solen hver eneste dag nok til at oplade D-vitamin-depoterne helt, og det svarer til en dosis på 250 mikrogram.

For at opnå den mængde fra andre kilder end Solen ville man hver dag skulle indtage 1 kilo laks, 50 glas mælk eller 50 multivitamintabletter – det er 50 gange mere end den daglige dosis på fem mikrogram, som mange myndigheder anbefaler at indtage.

Disse fødevarer indeholder D-vitamin:

• Fede fisk, fx laks, tun og makrel
  • Mælk
  • Ost
  • Æg

Kan man få for meget D-vitamin?

Men kan man da få for meget D-vitamin? Nogle undersøgelser har vist, at der for en rask voksen skal daglige indtag på over 1000 mikrogram til, før det kan give opkastninger, hovedpine eller hjerte-problemer.

Men der er brug for flere undersøgelser, der kan kortlægge mulige bivirkninger ved længere tids indtag, og derfor er myndighederne forsigtige med deres anbefalinger.

Overvægten af beviser for D-vitamins gavnlige effekt har dog fået flere forskere til at kræve en højere anbefalet daglig dosis af vitaminet som kosttilskud.

Carsten Geisler mener, at man bør være opmærksom på befolkningens generelle mangel på D-vitamin.

“Vi ved endnu ikke, hvad den mest optimale koncentration af D-vitamin i blodet er – altså hvilken mængde der behøves for at beskytte os bedst muligt mod infektioner og sygdomme. Men selv raske voksne kan have gavn af et forebyggende D-vitamin-tilskud,” siger han.

D-vitamin dannes af solens stråler