Dit håndklæde er en bakteriekoloni

Bakterierne holder fest i dit badehåndklæde, og derfor skal du vaske det ofte – og nok oftere end du tror.

Dit badehåndklæde er en buffet af fugt og næring til de millioner af bakterier, du selv afgiver til håndklædet. Derfor anbefales det, at vi vasker vores badehåndklæde flere gange ugentligt.

Sådan lyder den klare besked fra forsker i mikrobiologi og patologi ved New York University School of Medicine, Philip Tierno til Tech Insider.

Guf for bakterier

Håndklædet har som regel helt perfekte bakterieforhold: Det tykke stof holder godt på fugt, varme og ikke mindst næring i form af døde hudceller.

Bakterierne føjer du selv til cocktailen. Hver gang, du tørrer din våde krop med frottéen, afsætter du – foruden døde hudceller – også sekreter fra hele din krop i håndklædet fra fx spyt, sår, endetarm og urinrør. Og der er naturligvis en del bakterier i disse sekreter.

Dertil kommer mulige mikrodråber fra toiletskyl, som kan sprede sig over hele badeværelset.

Håndklædet skal være knastørt

Philip Tierno konkluderer, at hvis man har mulighed for at tørre sit håndklæde fuldkomment hver gang, man har brugt det, kan man nøjes med at vaske det efter tre tørringer.

Hænger man derimod blot det våde håndklæde på en knage i et dårligt udluftet badeværelse og lader det tørre langsomt over et halvt døgns tid, så bør man vaske det endnu oftere – dvs. hver gang eller hver anden gang, man har brugt det.

Delehåndklæder kan give stafylokokker

Når nu vi alligevel ikke alle sammen er omkommet af byldepest på trods af vores sikkert generelt klamme badehåndklæder, skal forklaringen findes i det faktum, at det primært er vores egne bakterier, der gror i vores eget håndklæde.

Og selvom den er klam, er vores egen bakterieflora som regel uskadelig for os.

Andres bakterier kan til gengæld gøre dig syg. Og hvis en anden bruger har fx fodsvamp eller stafylokokker og andre overfladebetændelser, kan disse overføres til din hud via et håndklæde.

Håndklæder til håndtørring påføres ikke helt så mange kropssekreter, men bør alligevel også vaskes ofte, da vi til gengæld deler disse med andre mennesker.