Mand vinterbader i et hul i isen

Er vinterbadning sundt?

Vinteren igennem hopper vinterbadere i det iskolde vand. Men kan vinterbadning og det ekstreme kuldechok virkelig være sundt?

Vinteren igennem hopper vinterbadere i det iskolde vand. Men kan vinterbadning og det ekstreme kuldechok virkelig være sundt?

Shutterstock

Vinterbadning udskiller endorfiner

Når en vinterbader udsætter sin krop for det iskolde vand, frigøres et festfyrværkeri af de såkaldte endorfiner, der er kroppens egne morfinstoffer.

Endorfiner har en generelt smertestillende effekt, der typisk holder sig to til fire timer. Det betyder, at vinterbading kan have en positiv effekt på lidelser, der involverer smerter.

Desuden virker endorfiner antidepressivt, hvilket gør, at vinterbadning simpelthen kan forbedre humøret og virke dæmpende på lettere depressioner.

Forskning har også vist, at kuldechok kan sætte gang i forbrændingen ved at aktivere kroppens hvide fedtvæv og omdanne det til det fedtforbrændende brune fedtvæv.

Processen kaldes bruning og danske forskere fra Københavns Universitet har for nyligt fundet ud af, at kuldechok får mus til at udskille et særligt protein, YBX1, der spiller en helt central rolle i fedtvævets skift fra hvidt til brunt.

Opdagelsen kan hjælpe forskere til at udvikle nye metoder, der skal hjælpe overvægtige med at tabe sig.

Vinterbadning - kvinde vinterbade

Vinterbadning er karakteriseret ved et hurtigt dyp i koldt vand.

© Shutterstock

Vinterbadning kan sænke blodtryk

Mange vinterbadere fremhæver, at “blodet ruller raskere i årerne” efter en dukkert. Og det er faktisk præcis det, der sker, viser en undersøgelse af den finske læge Kyllikki Kauppinen.

Når huden kommer i kontakt med det kolde vand, trækker blodkarrene sig sammen for at holde på varmen omkring de vitale organer som fx hjertet. Blodtrykket og puls stiger også for at undgå nedkøling.

Når vinterbadere kommer op fra det kolde vand, udvider blodkarrene sig igen og sender varme rundt i hele kroppen.

Selvom blodtryk og puls stiger under en iskold dukkert, kan regelmæssig vinterbadning faktisk sænke begge dele. Det sker, fordi kroppen stille og roligt tilpasser sig de store temperaturskift og ikke får det samme chok.

Vinterbadning - 8 tips til dig, der vil vinterbade

Vinterbadning kan have mange fordele, men det iskolde vand kan også hurtigt blive farligt.

Vi har samlet nogle gode råd til vinterbadning her:

1. Opbyg kulde-tolerance tidligt på sæsonen
Hvis du ikke er vant til at vinterbade, er en iskold dukkert et stort chok for kroppen. For nogle mennesker kan det ekstreme kuldechok resultere i hyperventilering, hvor risikoen for at drukne øges markant. Forskning viser, at man kan vænne kroppen til kulden, og derfor kan det være en god idé at begynde vinterbadning tidligt på sæsonen.

2. Lad være med at vinterbade alene
Vinterbadning sætter kroppen under enormt pres, og derfor bør du aldrig vinterbade alene. Svøm gerne flere sammen, så I kan hjælpe hinanden op af vandet, hvis en af jer pludselig bliver dårlig.

3. Check dine omgivelser
Gå ikke i vandet uden at have tjekket vind- og vejrforhold, da dårligt vejr kan gøre vinterbadning livsfarligt. Vær også opmærksom på, hvor der er redningsudstyr i nærheden, hvis du eller en anden får brug for det.

4. Kom langsomt ned i vandet
Kom forsigtigt ned i vandet, så kroppen langsomt vænner sig til den store temperaturforskel. Hvis du springer på hovedet i det kolde vand, øges temperaturforskellen, hvilket kan sende dit blodtryk på himmelflugt og give forstyrrelser i hjerterytmen.

5. Træk vejret stille og roligt
Vær opmærksom på din vejrtrækning, når du vinterbader. I en dansk undersøgelse af 16 utrænede vinterbadere besvimede to af testpersonerne efter blot ét minut. Årsagen var hyperventilering, hvor åndedrættet er hurtigere end syv liter luft i minuttet.

6. Hold dig tæt ved badebro og trappe
Svøm ikke væk fra badebro og trappe, da du pludselig kan få brug for at komme op af vandet. Vinterbader du på stranden, skal du ikke gå for langt ud og vær opmærksom på understrøm, der kan trække dig ud på åbent hav.

7. Vær ikke for længe i vandet
Pas på med at opholde dig for længe i vandet. Et halvt minut er nok til at give dig fordelene ved vinterbadning. Hvis du opholder dig i vandet i flere minutter, kan du begynde at opleve muskellammelser.

8. Pas på med at dykke
Din vejrtrækning er vigtigt, når du vinterbader. Derfor bør du ikke have hovedet under vand i mere end få sekunder.