Our website does not support Internet Explorer.

To get the best experience on our website and of our content, please use a more modern browser like Edge, Chrome, Safari or similar.

Sovende kvinde med mand
Mennesket - Sundhed

Kvinder har brug for mere søvn end mænd

Der er godt nyt til de kvinder, som bliver drillet på hjemmefronten med deres mange timers søvn. Forskning viser nemlig, at kvinder rent faktisk har et større behov for søvn.

Det er meget forskelligt, hvor meget søvn vi hver især har brug for, og vores behov for søvnændres livet ud.

Forskning viser dog, at kvinder generelt har brug for mere søvn end mænd, og de bliver også hårdere ramt, hvis de ikke får de nødvendige minutter ekstra.

Helt praktisk har den gennemsnitlige kvinde brug for 20 minutters kvalitetssøvn mere i døgnet, end den gennemsnitlige mand har.

Det forklarer professor Jim Horne, der er chef for Sleep Research Centre ved Loughborough University til Daily Mail.

Det handler om hormoner

Det forhøjede søvnbehov hos kvinder kan især tilskrives to ting: Kropstemperatur og hormoner.

Kvinders hormonbalance ændres i løbet af en menstruationscyklus, og et forhøjet progesteron-niveau skubber kropstemperaturen opad. På denne måde bliver kvinder mere følsomme overfor kulde.

Denne følsomhed svækker udskillelsen af det centrale søvn-hormon, melatonin, hvilket svækker både kvaliteten og kvantiteten af nattesøvnen.

Herudover er der nogle ting, der tyder på, at kvinder er mere modtagelige overfor stress.

Når vi er stressede udskilles en større andel af hormonet kortisol, som på et forhøjet niveau vil afholde os fra at sove godt om natten.

Kvinder bruger hjernen mere

En anden faktor, som kan have betydning er den, at kvinder generelt har flere bolde i luften i løbet af en dag og derfor benytter en større del af hjernen.

Kvinders hjerner har derfor brug for mere restitution, som opnås ved dyb søvn.

Forskning viser, at kvinder generelt sover lettere end mænd, vågner oftere i løbet af natten og har sværere ved at falde i søvn igen.

Kilder: National Sleep Foundation og Daily Mail

Læs også:

Hvordan falder man i søvn?
Sundhed

7 tricks: Sådan falder du hurtigt i søvn

6 minutter
Sundhed

Derfor får du søvn i øjenkrogen

2 minutter
Sundhed

Videnskabens dom: Så mange timer bør du sove hver nat

9 minutter

Log ind

Ugyldig e-mailadresse
Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul

Allerede abonnement? Har du allerede et abonnement på magasinet? Klik hér

Ny bruger? Få adgang nu!

Nulstil adgangskode

Indtast din email-adresse for at modtage en email med anvisninger til, hvordan du nulstiller din adgangskode.
Ugyldig e-mailadresse

Tjek din email

Vi har sendt en email til med instruktioner om, hvordan du nulstiller din adgangskode. Hvis du ikke modtager emailen, bør du tjekke dit spamfilter.

Angiv ny adgangskode.

Du skal nu angive din nye adgangskode. Adgangskoden skal være på minimum 6 tegn. Når du har oprettet din adgangskode, vil du blive bedt om at logge ind.

Adgangskode er påkrævet
Vis Skjul