Søvn sove

Nakkesmerter om morgenen? I denne sovestilling behøver du ikke en pude

Hovedpuden skal ikke bare være stor og blød. Der er flere kriterier, den skal leve op til.

Hovedpuden skal ikke bare være stor og blød. Der er flere kriterier, den skal leve op til.

Shutterstock

Hvis du vågner med ondt i nakken efter en god nats søvn, så kan det være tegn på flere ting.

Du kan have ligget uheldigt, men du kan også have en virus i kroppen, eller du kan være stresset. Sker det sjældent, kan du dog godt slå koldt vand i blodet.

Nakkesmerter er nemlig en del af det at være menneske, siger Jan Hartvigsen, der er kiropraktor og professor på Syddansk Universitet.

"Det er ikke ualmindeligt at vågne med hold i nakken eller nakkesmerter," siger han.

"Og der er ikke nogen hurtige løsninger."

Støtte til svaj i nakken

Sker det ofte, at du vågner med ondt i nakken, kan det dog være en god idé at se på det, dit hoved hviler på under søvnen.

Det er nemlig ikke ligegyldigt, hvilken pude du vælger. Dens form og størrelse afhænger af din soveposition, forklarer Anja Aabech, der er kiropraktor ved Kiropraktordk i Vanløse.

Det handler om, at din nakke og ryg skal ligge i samme højde.

"Ligger du på ryggen og sover, så skal du have en lille pude, der bare støtter dit svaj nakken," siger Anja Aabech.

Det bliver straks mere kompliceret, hvis du bruger det meste af natten på siden. Så skal du nemlig også tage hensyn til den madras, du ligger på.

Er det en hård madras, kommer skuldrene nemlig ikke så langt ned som på en blød madras, og så skal puden være større.

"Derfor kan det være en god idé at have nogle med til at kigge på, når du prøver puder. Så kan de se efter, om hoved og nakke ligger i forlængelse af ryggen," siger Anja Aabech.

Er puden for lille, kommer dit øre for langt ned mod madrassen, og hovedet kommer til at ligge skævt. Er puden for stor, løftes dit hoved op.

Ud i en yderstilling

De fleste, der oplever nakkesmerter efter søvn, sover på maven. Og det kan blandt andet skyldes, at man slet ikke behøver at sove med en pude i den soveposition.

Samtidig er der tendens til, at nakken kommer ud i en yderstilling, når vi ligger på maven.

"Især hvis du sover tungt, kan du vågne med spændinger. Så kan det være en god idé at vænne dig af med at sove på maven," siger Anja Aabech.

"Normalt vil kroppen jo flytte på sig, hvis den ligger dårligt, men sover man tungt, risikerer man, at den ikke gør det."

Er du klar til at ændre din sovestilling, er det dog ikke nødvendigvis helt ligetil. Det kan tage flere uger, forklarer Anja Aabech. Der er dog kun en vej frem.

"Det er at prøve at vænne sig til at falde i søvn i en anden stilling," siger hun.