Mand kigger på mobil

Så mange timers søvn skal du minimum have hver nat

Din risiko for at få flere alvorlige kroniske sygdomme på én gang stiger markant, hvis du får under en vis mængde søvn hver nat, viser ny undersøgelse blandt midaldrende og opefter.

Din risiko for at få flere alvorlige kroniske sygdomme på én gang stiger markant, hvis du får under en vis mængde søvn hver nat, viser ny undersøgelse blandt midaldrende og opefter.

Shutterstock

Det kan skade din hukommelse, nedsætte din reaktionsevne og svække dit immunforsvar.

Konsekvenserne ved søvnmangel er mange og veldokumenterede, og de fleste ved efterhånden, at antallet af timer på puden er altafgørende for vores sundhed.

Generelt er forskerne enige om, at den voksne menneskehjerne har brug for mellem 7-9 timers søvn for at gennemføre sit livsvigtige natarbejde og være klar til næste dags udfordringer.

Men nu har engelske forskere fra bl.a. University College London fundet et slags smertepunkt for, hvor mange timer vi som minimum skal have, når vi er 50 år eller ældre, for at undgå en forhøjet risiko for flere alvorlige sygdomme - og i sidste ende for tidlig død.

Fulgte deltagere over flere årtier

I undersøgelsen kiggede forskerne på 7.864 engelske tjenestemænd i alderen 50, 60 og 70 år fra den såkaldte Whitehall II-undersøgelse, der har fulgt deltagerne helt siden 1985.

Forsøgsdeltagerne blev spurgt til, hvor mange timers søvn, de fik på en almindelig hverdagsnat, og 4000 af dem bar også såkaldte søvn-trackere undervejs.

Forskerne opdagede, at de forsøgsdeltagere, der sov fem timer eller mindre, havde mellem 30 - 40% øget risiko for at få to eller flere kroniske sygdomme over tid sammenlignet med dem, der sov syv timer.

De opdagede også, at en søvnmængde på fem timer eller mindre i 50 års-alderen øgede risikoen for at dø i løbet af de følgende 25 år med 25%. Hvilket netop kan forklares med at den lave søvnmængde øger risikoen for kroniske sygdomme, som igen øger risikoen for at dø tidligere.

Her er forskernes råd til bedre søvn

Ifølge forskerne øger søvnmanglen risikoen for alvorlige sygdomme som kræft, diabetes og blodprop i hjertet.

Men de fremhæver også, at undersøgelsen har visse begrænsninger, som fx den selvrapporterede data fra deltagerne, og det faktum, at alle forsøgsdeltagere var tjenestemænd fra London-området med kun et lille udsnit af ikke-hvide deltagere.

Alligevel mener de, at konklusionen endnu engang understreger vigtigheden af en god nats søvn.

"For at sikre en bedre nattesøvn er det vigtigt at fremme god søvnhygiejne ved fx at sørge for, at soveværelset er stille og mørkt, og at temperaturen er behagelig. Det anbefales også at fjerne elektroniske enheder og undgå store måltider før sengetid. Fysisk aktivitet og eksponering for lys i løbet af dagen kan også fremme god søvn," oplyser forskningsleder Dr Severine Sabia i en pressemeddelelse.