Vægt vættab

Sådan holder du vægten, når du har tabt dig

Ekspert: Her er de valg, der egentlig ikke betyder særlig meget for os, men som fylder meget i kalorieregnskabet.

Ekspert: Her er de valg, der egentlig ikke betyder særlig meget for os, men som fylder meget i kalorieregnskabet.

Shutterstock

Du kender det måske. Du har endelig fået vægten ned, hvor du vil have den, men ikke længe efter er du tilbage på din gamle vægt.

Det kan hænge sammen med, at vi typisk bliver mere inaktive, når vi har tabt os. Det viser ny forskning fra en gruppe forskere fra Københavns Universitet og Hvidovre Hospital.

I forsøget var forsøgspersonerne i kontrolgruppen i gennemsnit inaktive i 31 minutter mere om dagen end før vægttabet året før.

Forklaringen på den mindre aktivitet skal måske findes i fortiden, siger Signe Sørensen Torekov, som har stået i spidsen for studiet og leder en forskergruppe på Københavns Universitets Biomedicinske Institut, der beskæftiger sig med svær overvægt og opretholdelse af et sundt vægttab.

Det starter, inden man taber sig

Rent biologisk er vores kroppe lavet sådan, at når man taber sig, så sender man sultsignaler til hjernen. For at undgå at sulte har kroppen formodentlig en modreaktion på sulten, og det kan blandt andet være at nedsætte energiforbruget ved at sænke energiniveauet, siger hun.

Men hvad gør man så, hvis man har tabt sig og gerne vil holde vægten? Det starter, allerede inden man taber sig, forklarer Tau Berg, der er klinisk diætist ved Diætisthuset.

Her er tre steder du kan sætte ind:

1) Lav en strategi

"Tricket i at vedligeholde et vægttab er, at man lægger den rette strategi," siger Tau Berg.

Når du lægger strategien, skal du have fokus på små realistiske mål, som kan give en tro på, at du kan nå det endelige mål om at holde din vægt.

"Det handler grundlæggende om, at man skal ændre sine vaner," siger Tau Berg.

Før man kan ændre dem, skal man dog lokalisere dem. Her handler det om at finde frem til de vaner, der er realistiske at ændre, i stedet for at gøre alt på én gang.

2) Husk fokus på livskvaliteten

Det kan være fristende at droppe vinen og kagerne, når vi skal tabe os, men det er ikke nødvendigvis den langsigtede løsning.

"Det handler om at fjerne de ting, vi lettest kan undvære, og ikke fjerne alle de ting i vores liv, som giver os livskvalitet. For så er det, at vi ikke kan holde det i længden," siger Tau Berg.

"Er man mega glad for et stykke kage om aftenen, så er det ikke her, man skal sætte ind. Så kan det være nemmere at fjerne kagen på arbejdet. Mange er rigtig glade for at bruge deres kalorier om aftenen sammen med familien."

For det er faktisk de ubevidste valg, der egentlig ikke betyder særlig meget for os, som fylder meget i kalorieregnskabet. Derfor skal vi ifølge Tau Berg gå efter de lavt hængende frugter.

3) Find en motionsform, du kan lide

Ud over kosten er det også vigtigt at se på motionen.

"Allerede når man taber sig, skal man have fokus på at bevæge sig, fordi ens krop måske sender signal om at bevæge sig mindre efter vægttabet," forklarer Signe Sørensen Torekov.

Den konklusion er Tau Berg enig i, og igen understreger han, at det gælder om at gøre det så sjovt og smertefrit som muligt.

"Motivation vil altid komme og gå, og den forsvinder hurtigt igen, hvis noget bliver for surt. Derfor handler det om at finde noget fysisk aktivitet, som vi kan lide at lave," siger han.