"Det andet er, at eleverne er med til at samle data ind, som kan give nye og spændende resultater i forhold til det tema, de arbejder med," siger hun.
Fokus på verdens mest hårdføre dyr
I år har eleverne særligt fokus på det mikroskopiske dyr bjørnedyret, som er et ekstremt hårdført dyr.
Nogle arter kan overleve nedfrysning og at rejse ud i rummet.
Samtidig ved forskerne meget lidt om, hvilke arter af bjørnedyr, vi har i Danmark, og hvilke roller de spiller i naturen.
Det kan skoleelevernes dataindsamling hjælpe forskerne med at blive klogere på.
For eksempel er der allerede fundet en art af bjørnedyr, som man ikke tidligere har set i Danmark, forklarer Lene Christensen.
Masseeksperimentet er udviklet af det nationale naturfagscenter Astra i samarbejde med Statens Naturhistoriske Museum.
"Vi kan få en masse viden om de her organismegrupper fra hele landet, fordi der bliver indsamlet materiale med så stor geografisk spredning."
"Det giver os en helt unik mulighed for at få helt ny viden om forekomsten af bjørnedyr i Danmark, og hvor de forskellige arter findes - hvilke mos og lavarter de findes på," siger Anders Tøttrup, der er vicemuseumschef på Statens Naturhistoriske Museum.
Ifølge Lene Christensen er det også motiverende for eleverne, at de tager del i et reelt forskningsprojekt.
"Vi ved, at nogle af de motivationspedaler, vi kan trykke på, er, at eleverne får lov til at lave noget, der er "hands-on"."
"De har været ude at finde bjørnedyret i virkeligheden, og de har brugt undersøgelsesmetoder, som ligner dem, forskerne bruger i virkeligheden," siger hun.
De første resultater af elevernes undersøgelser ligger klar til efteråret, og Statens Naturhistoriske Museum står for analysen.