© Wellcome images
Naturen

Gæt en mikroskopi: Insektøje eller vaskemiddel?

Væsker, fimrehår og celler springer frem i funklende farver og fabelagtige former, når forskerne med avancerede mikroskoper viser os verden i et helt nyt perspektiv. I mikroverdenen kan selv velkendte objekter være svære at genkende helt tæt på. Kan du?

Bladlusen lever af at suge saft fra planter, og mange arter af insektet er skadedyr, som både haveejere og landmænd hader af et godt hjerte.

Bladlusenes to øjne buler ud af hovedet, og hvert øje er sat sammen af tusindvis af tætsiddende og ubevægelige enkeltøjne, som kaldes ommatidier.

Hvert enkeltøje opfanger information fra sit eget lillebitte udsnit af det samlede synsfelt, og tilsammen skaber enkeltøjnene et grovkornet mosaikbillede.

Anordningen gør bladlusen i stand til at opfatte hurtige bevægelser, fx når en fjende i skikkelse af en mariehøne nærmer sig.

Til gengæld kan bladlusen ikke se skarpt eller skelne genstande fra hinanden på lang afstand.

TILBUD TIL DIG: Kom tæt på vores mikroskopiske verden

Din hud har 5 millioner porer, en flue har 4000 linser i hvert øje, og den skærm, du kigger på, består af over 3 millioner små røde, grønne og blå lamper. Med Illustreret Videnskabs populære WIFI-mikroskop – der forstørrer 1000 gange – kan du se det hele.

Men skynd dig - sidste år blev det hurtigt udsolgt!