© DALIBOR MATÝSEK/TECHNICAL UNIVERSITY OF OSTRAVA

Gæt en mikroskopi: Slimsvamp eller karies?

Væsker, fimrehår og celler springer frem i funklende farver og fabelagtige former, når forskerne med avancerede mikroskoper viser os verden i et helt nyt perspektiv. I mikroverdenen kan selv velkendte objekter være svære at genkende helt tæt på. Kan du?

I gamle dage sagde folketroen, at slimsvampe var rester af slukkede stjerner, som var dumpet ned fra himlen og besad magiske egenskaber.

Sporangierne, der står på række på billedet, er de langstilkede organer, hvori slimsvampen danner sine sporer.

En spore udvikler sig til en lille amøbe, der både er i stand til at krybe omkring som en omvandrende slimklat og til at sætte frugter i forskellige farver.

Selvom slimsvampen har været kendt af videnskaben i flere hundrede år, kan forskerne ikke rigtigt blive kloge på denne besynderlige organisme, der fx formerer sig ved sporer ligesom almindelige svampe, men alligevel ikke er en svamp.

Tidligere har den været beskrevet som både en plante og et dyr, men i dag er slimsvampen lagt i rodekassen med protister - en gruppe af organismer, som hverken er dyr, planter eller svampe.

TILBUD TIL DIG: Kom tæt på vores mikroskopiske verden

Din hud har 5 millioner porer, en flue har 4000 linser i hvert øje, og den skærm, du kigger på, består af over 3 millioner små røde, grønne og blå lamper. Med Illustreret Videnskabs populære WIFI-mikroskop – der forstørrer 1000 gange – kan du se det hele.

Men skynd dig - sidste år blev det hurtigt udsolgt!