Gigantisk svamp er større end 100 fodboldbaner

En underjordisk honningsvamp forbavser forskere med sin enorme størrelse. Svampen har vokset sig dobbelt så stor over en årrække og fylder nu mere end 100 fodboldbaner.

En af verdens største og ældste beboere – en honningsvamp - har bredt sig voldsomt.

Forskere på amerikanske University of Missouri har foretaget nye undersøgelser af et kendt eksemplar af honningsvampen Armillaria gallica, som vokser i staten Michigan i USA.

Den breder sig under jorden i et område på hele 0,75 kvadratkilometer – det svarer til mere end 100 fodboldbaner.

På overfladen ser honningsvampe ikke ud af meget, men under jorden kan et enkelt eksemplar brede sig over flere kvadratkilometer.

Svampen blev opdaget af de samme forskere allerede i 1980’erne, og dengang mente de, at den var omkring 1500 år gammel.

Nu har de overvåget svampen over tre år, og deres undersøgelser afslører, at svampen faktisk er dobbelt så stor, som den første kortlægning viste.

Samtidig mener forskerne, at svampen må være mindst 2500 år gammel, baseret på, hvor hurtigt den vokser.

Forskerne undersøgte også, hvor hyppigt der sker genetiske mutationer i svampen – overraskende sjældent sammenlignet med hyppigheden i andre organismer som planter og dyr.

Måske er det netop forklaringen på, at svampen har levet så længe og har vokset sig så stor.

Svampe er verdens tungeste organismer

Ifølge forskerne kan den lave mutationsrate skyldes, at langt det meste af svampen findes under jorden og dermed er beskyttet mod Solens ultraviolette stråling, som ellers er skyld i mange mutationer.

I Washington og Oregon har biologer fundet andre honningsvampe, som breder sig over endnu større områder, bl.a. en Armillaria ostoyae, som fylder næsten 10 kvadratkilometer.

Beregninger viser, at hvis den blev gravet op og vejet, ville den nå op over 7500 tons, hvilket gør den til verdens tungeste organisme.