2500 meter nede i dybet finder forskerne denne meterhøje polyp, som sandsynligvis er en helt ny art.

© SCHMIDT OCEAN INSTITUTE
Naturen - Havet

Udflugt til havets bund

I foråret 2020 drog en australsk ekspedition ud mod uudforskede undervandskløfter. Udstyret med en fjernstyret undervandsrobot udforskede de havets dybeste afkroge.

Verdensrekord – havvæsenet Siphonophore er med sine 45 meter verdens længste dyr

Ekspeditionen, der blevet ledet af Schmidt Ocean Instiitute, opdagede i løbet af den fire uger lange tur bl.a. et rekordstort eksemplar af arten Siphonore apolemia. Med sine 45 m. er dyret, der er sammensat af flere tusinde organismer, verdens længste.

Kurs mod dybet – Forskere kortlægger to dybe undervandskløfter ved Australien

Den 16. marts 2020 ankom forskningsskibet Falkor til to uudforskede undervandskløfter nær Ningaloo Canyons ved den australske vestkyst. Forskernes mission var at kortlægge områdets biodiversitet, som hidtil har været ukendt.

Schmidt Ocean Institute

Lang dukkert – Undervandsrobotten dykker i op til otte timer.

Den fjernstyrede undervandsrobot Subastian kommer op til overfladen efter et dyk på 4500 meter. I løbet af ekspeditionen foretog robotfartøjet i alt 20 dyk og tilbragte 181 timer under havets overflade. Undervejs dokumenterede den 30 nye arter i området.

Schmidt Ocean Institute

Dybhavsdetektiv – Robotarm undersøger havbunden.

Undervandsfartøjet er udstyret med to fjernstyrede robotarme, der indsamler prøver fra havbunden af fx planter, jordaflejringer og koraller. Prøverne giver bla. forskerne unik viden om klimaets påvirkning af økosystemet over mange tusinde år.

SCHMIDT OCEAN INSTITUTE

Sjælden fangst – Minihummer marcherer på havets bund.

Forskerne fanger et eksemplar af en særlig hugsiddende hummer (Squat Lobster på eng.), der aldrig før er set i vestaustralsk farvand. Hummeren lever på havbunden og kommer i alle regnbuens farver. Ofte er den ikke større end en lillefingernegl.

På operationsbordet – Slimet søstjerne kommer under kniven.

I vådlaboratoriet på dækket af fartøjet Falkor tager forskerne DNA-prøver af en dybhavs-søstjerne – også kaldet en slimstjerne. Dyret er meget sjældent blevet undersøgt, og forskernes prøver afslører nye sider af dyrets særegne biologi og levevis.

Schmidt Ocean Institute

Ny art – farverig polyp strækker sig en meter over havbunden

2500 meter nede i dybet finder forskerne en meterhøj polyp, som sandsynligvis er en helt ny art. Polypper er bløde dyr med en mund i centrum omringet af fangarme. De lever i kolonier og producerer koralrevenes skelet.