Helvede på Jord ligger i Østafrika

Temperaturer over 50 °C, boblende syresøer og golde saltsletter – Dallol-domen i Etiopien er et af få steder på Jorden, hvor livet ikke kan få fodfæste.

Olivier Grunewald

Tryk og temperatur skyder syrligt saltvand op af jorden

Dallol-domen i Etiopien er et uhyre dynamisk område med høj geologisk aktivitet. I undergrunden strømmer der glohedt, gasholdigt vand, der opbygger så voldsomt et tryk, at salte syregejsere bryder overfladen.

Olivier Grunewald

Svovl og jern farver området gult

Under ledelse af mikrobiologen Puri López-García tager forskerne prøver af det ugæstfrie vand. Når vandet fordamper i ørkenheden, ligger saltet tilbage i forskellige formationer. Den gule farve stammer fra svovl og jern, der langsomt iltes.

Fordampet vand efterlader saltskulpturer

Vandniveauet ændrer sig dramatisk fra den ene dag til den anden, så en stor variation af saltformer opstår og forsvinder igen. Ifølge forskerne kan Dallol sammenlignes med et kunstmuseum, hvor udstillingerne konstant skiftes ud.

Olivier Grunewald

Blå flammer lyser natten op

Af endnu ukendte årsager antændte svovlstøvet en nat. Mystiske blå flammer stod op af jorden sammen med dampe af ætsende svovlsyre. Fænomenet er velkendt fra Kawah Ijeh-vulkanen i Indonesien, men er kun registreret i Dallol den ene gang.

Jern farver vandet rødt

Dallols varme kilder byder på en rig palet af farver. Inden vandet når op til overfladen, er det blevet varmet op af magmalommer i undergrunden og spækket med mineraler – fx jernforbindelser, der farver kilderne i rødlige nuancer.

Olivier Grunewald

Den sorte sø undersøges på afstand

Et højt indhold af magnesiumklorid giver Den sorte sø sin farve. Det simrekogende vand er med en pH-værdi på 1,4 stærkt syreholdigt, så når forskerholdet skal tage prøver og måle søens dybde, sker det på behørig afstand af dens porøse bredder.

Dagtemperaturen når sjældent under 45 °C

Saltsletten, som omgiver Dallol-domen, er et af Jordens varmeste områder. Selv om vinteren når dagtemperaturen over 45 °C. I ly af skumringen indsamler forskerne prøver i jagten på arkæer – ekstremt sejlivede mikroorganismer.