Is skrællede tykt lag af Jorden

Geologer har løst en gammel gåde om manglende klippelag i Jordens undergrund. Globale gletsjere fjernede det tykke klippelag og førte det ned i Jordens kappe.

Jordens klippelag er geologernes arkiv over alle klodens tidsaldre.

Jo længere, de graver sig ned gennem lagene, desto længere bladrer de tilbage i historien. Men desværre mangler der en stor arkivmappe i materialet.

Landjorden over næsten hele planeten er for over 700 millioner år siden blevet frarøvet geologiske lag, som svarer til mange millioner års aflejringer.

Nogle steder mangler 1,2 milliarder års klippelag. Hidtil har forskere ikke kunnet forklare de manglende lag.

I geologernes arkiv mangler et lag på op til fem km. Det svarer visse steder til en periode på op mod 1,2 mia. år. Den stiplede linje viser, hvor laget mangler mellem to lag på 700 millioner år gammel klippe og 1,9 milliarder år gammel klippe.