Naturen

Kan der ikke findes liv uden vand?

Man leder altid efter vand på andre planeter. Kunne der ikke tænkes en livsform uden vand?

Livet på Jorden har så mange udformninger, at det kan være svært at finde fællestræk. Der er dog ét behov, der går igen, uanset om det drejer sig om mikroskopiske alger, enorme træer, pattedyr, fugle, fisk eller bakterier: Liv er afhængigt af vand i flydende tilstand. Hvis blot vandet er flydende, er livet ret fleksibelt med temperaturen. Nogle dyr kan fungere med en kropstemperatur et par grader under nul – men kun fordi de indeholder særlige kemikalier, der forhindrer deres celler i at fryse til is. I den anden ende af temperaturskalaen lever de såkaldt termofile, eller varmeelskende, bakterier i varme kilder, hvor vandet er næsten kogende. Kommer det op over kogepunktet, hvor vand overgår til gasform, er livet dog ikke længere muligt. I de varme kilder i dybhavet, hvor trykket er så højt, at vandet kan nå op på en temperatur på flere hundrede grader uden at koge, lever mange organismer imidlertid i bedste velgående. Vandets tilstand, ikke temperaturen, er altså det afgørende. Det er naturligvis ikke umuligt, at der kan findes en livsform, som er baseret på et helt andet grundlag, end det vi kender på Jorden, men indtil videre er flydende vand forskernes bedste bud på livets forudsætning.