Kaffebønner og kop på træbord

Genopdaget kaffesort kan overleve klimaforandringer

Britiske forskere har i Afrika fundet en kaffebønne, der har været glemt i 70 år. Genopdagelsen kan redde morgenkaffen fra klimakrisens stigende temperaturer.

Der findes efter sigende de morgenfriske typer, der stryger ud af sengen, friske og veludhvilede med mod på en ny dag. Og så er der alle os andre, som lige skal kickstartes med en kop kaffe eller to.

Men den globale opvarmning truer morgenritualet, og det forventes, at halvdelen af arabica-kaffeplanterne, den mest udbredte kaffe-sort i verden, vil være forsvundet om 30 år.

Heldigvis har et hold internationale forskere genopdaget en glemt kaffesort, der bedre kan klare klodens stigende temperaturer - uden at det går ud over smagen.

Klimaforandringer kvæler kaffen

Kaffe er en kæmpe global industri, der beskæftiger mere end 100 millioner mennesker - herunder mange småbønder i Afrika og Sydamerika.

Arabica bønner på plante

Arabica-kaffe i Costa Rica.

To ud af de mere end 120 forskellige sorter dominerer komplet verdens kaffe-marked:

• coffea arabica med 56 procent
  • coffea robusta med 43 procent

Specielt arabica, der anses for at være mere velsmagende, får hårde kår i det varmere klima. Planten vokser bedst under regelmæssig regn ved en temperatur mellem 15 og 24 grader.

Hvis temperaturen stiger, som forskerne frygter, vil det ødelægge betingelserne for bønnen på halvdelen af de nuværende plantager inden 2050.

Nye områder vil samtidig blive varme nok til at dyrke arabica, men det vil få svære økonomiske konsekvenser for kaffebønderne, der ikke har råd til at flytte deres produktion.

Robusta-bønnen er ikke så truet, som den mere populære arabica er. Til gengæld smager den mere bittert og bruges primært til pulverkaffe.

Blad rust på robusta plante

Robusta-plante angrebet af blad rust.

Svampe dræber kaffen

• De højere temperaturer gør det sværere for arabica-sorten at gro
  • Samtidig giver varmen gode betingelser for en række svampe, der angriber kaffe-planten
  • Arabica-bønnen er meget sårbar overfor svampeinfektionen blad rust
  • Den genopdagede stenophylla ser ud til at være mindre modtagelig for den ødelæggende svamp

Derfor har botanikere længe været på udkig efter en mere velsmagende afløser til arabica. Og nu har forskere fra Greenwich University i England testet en afrikansk arvtager ved navn coffea stenophylla med lovende resultater.

Enkelt plante ledte forskere på sporet

I flere år har de britiske botanikere ledt efter vildtlevende eksemplarer af sorten, som var populær indtil 1920'erne, hvor bønderne dog mistede troen på, at den mindre bønne kunne konkurrere med arabica.

Stenophylla-sorten gror vildt i Vestafrika - primært Sierra Leone, Guinea og Elfenbenskysten. Men i Sierra Leone havde ingen set kaffeplanten i næsten 70 år, og forskerne frygtede derfor, at den var uddød.

Indtil de fandt en enkelt fritstående plante i 2018 og efter en grundig jagt til sidst fandt en klynge af stenophylla-planter hele 140 kilometer væk fra den afgørende udbryder.

Smagsdommerne siger god for genopdagelsen

Den genopdagede stenophylla lover godt, fordi den vokser bedst ved en temperatur omkring seks grader varmere end arabica-bønnen gør.

Men - vigtigst af alt for kaffe-kritikerne - den smager stadig lige så godt som den klassiske arabica-kaffe.

Forskerne håber nu, at den genopdagede bønne kan give de trængte kaffebønder et øjeblikkeligt alternativ til arabica, samt at stenophylla fremover kan bruges til at fremavle nye og endnu mere hårdføre sorter til en varmere fremtid.