Magnetisk svamp slår verdensrekord i at suge CO2 fra luften

Australske forskere har udviklet en magnetisk nanosvamp, som opfanger CO2 fra luften og bruger induktion til at slippe den løs igen. Materialet er langt mere effektivt end de løsninger, der er på markedet i dag.

Et af de mere effektive værktøjer i den grønne omstilling er såkaldt CO2-fangst, hvor CO2 indsamles og lagres – oftest direkte i industriproduktionen, hvor man kan installere filtre og membraner i skorstenene. Problemet med teknologien er, at den er dyr og energikrævende at rulle ud i stor skala.

Nu har forskere fra Monash University i Australien imidlertid udviklet et nano-materiale, som opfanger CO2 direkte fra luften og som er så energieffektivt, at det vil kunne bruges i større skala.

Ifølge forskerne kan materialet produceres med 45% mindre energi end tilsvarende løsninger på markedet – det har med andre ord verdensrekord i energieffektiv CO2-fangst.

En skefuld kan dække en fodboldbane

Materialet har det mundrette navn M-74 [email protected], og det kan bedst beskrives som en magnetisk svamp af metal.

Svampen laves ved at sætte metal-ioner sammen i en krystallinsk struktur, så man man får et solidt men ekstremt porøst materiale. Faktisk er det så hullet, at ingen andre materialer i verden kan prale af større overfladeareal: En enkelt skefuld af materialet har et overfladeareal, som kan dække en fodboldbane.

Mikroskopiske metal-stave binder CO2

Nano-kompositmaterialet består af millioner af metalstave, her set under et elektron-mikroskop. Den mangesidede krystalstruktur giver materialet en enorm overflade og dermed mulighed for at indfange store mængder CO2. Den lilla streg gengiver 1 μm - en mikrometer - svarende til 0,001 mm. Et menneskehår er ca. 60 μm tykt.

Muhammad Munir Sadiq et al. / Monash University

Samme princip som i dit induktionskomfur

Svampens mange hulrum adsorberer CO2, som altså bliver bundet til materialets overflade. Processen foregår direkte i luften, fordi materialet ikke binder luftens andre molekyler.

CO2 slippes løs igen, hvis svampen opvarmes. Fordi det særlige materiale er isolerende, kræver det normalt så meget energi, at processen ikke længere er økonomisk bæredygtig.

Men her har forskerne lavet en genial opfindelse: Svampens nanopartikler er magnetiske, og når de udsættes for et magnetfelt, induceres de med elektrisk strøm og bliver varmet op.

Hvis den teknik lyder velkendt, så er det fordi samme princip ligger bag dit induktionskomfur. Det eneste, der kræves, er elektricitet til at skabe magnetfeltet, og hvis den kommer fra solceller, er hele processen bæredygtig.

Forskere i hele verden arbejder på at bruge den nye type nano-svampe til alt fra raketbrændstof til batterier – og nu altså også til at suge CO2 direkte fra luften.