Ny teknologi forvandler CO2 til diamanter

Et amerikansk firma laver diamanter ud af CO2 fra luften. Det er gode nyheder for en storforurenende smykkebranche.

Diamanter varer evigt, og det er godt nyt for klimaet.

Ædelstenene er nemlig lavet af kulstof - grundstenen i CO2. Jo mere kulstof der bindes i diamanter, desto mindre svæver rundt i atmosfæren og medvirker til global opvarmning.

Den idé har en gruppe amerikanere nu bygget en forretning på. Firmaet Aether sælger smykker med diamanter fremstillet af CO2, der bliver hevet ud af luften.

Hver karat fjerner to års forurening

Aether l√łser forureningsproblemet ved at skaffe deres kulstof direkte fra atmosf√¶ren.

For hver karat ‚Äď alts√• 200 milligram ‚Äď fjerner de kunstige diamanter omkring 20 tons CO2 fra atmosf√¶ren if√łlge Aether. Det svarer til mere end dobbelt s√• meget, som en gennemsnitlig europ√¶er udleder om √•ret.

I praksis k√łber firmaet CO2 fra et anl√¶g i Schweiz, der har udviklet et specielt filter til at indfange kuldioxiden.

Se en video fra CO2-fangeren i Schweiz

Når filterets molekyle-membran er mættet, varmes den op og frigiver det indfangede CO2. Derefter omdannes det til kulbrintegas, som er optimal til fremstilling af diamanter.

Til sidst k√łres gassen ind i en s√•kaldt CVD-reaktor, hvor h√łj temperatur og en kemisk reaktion udskiller det solide kulstof og f√•r de kostbare mineraler til at vokse frem.

Processen tager 2-3 uger og k√łrer p√• str√łm fra vedvarende energikilder, s√• √¶delstenene if√łlge Aether ender med at opfange mere CO2, end de udleder.

Smykkeindustrien er storforurener

Kunstige diamanter er ikke en ny ting. Allerede i 1950’erne lærte forskere at efterligne de dramatiske forhold i jordens kappe, hvor naturlige diamanter dannes.

Ved at k√łre pulveriseret kulstof gennem et reaktorkammer under h√łjt tryk og ekstrem varme opst√•r kunstige diamanter, som kemisk set er magen til de naturlige.

Problemet med de kemiske kopier er, at kulstoffet skal findes et sted. I praksis stammer det ofte fra fossile br√¶ndstoffer, som f√łrst skal hentes op af jorden. Det er med andre ord ikke specielt klimavenligt.

Den traditionelle smykkeindustri anslås til at udlede mindst 12 millioner tons CO2 om året.

Diamantminer alene står for mere end 7 millioner tons CO2 - det samme som 1,5 millioner personbiler.

Minerne har ogs√• en lang r√¶kke andre negative konsekvenser ‚Äď fx forbruger de hvert √•r nok vand til at forsyne Kenyas befolkning i 5 m√•neder.