Kød i petri skål i laboratorie

Sultne bakterier forvandler CO2 til protein

Det er nu muligt at hive CO2 ud af luften og forvandle det til spiseligt protein med hjælp fra nogle brintsultne bakterier. "Luftbaseret kød" indeholder mere protein end soyamel og kan blive en win-win for klimaet.

Når du smider hakkekød i indkøbsvognen, koster det ikke kun i madbugettet. Klimaregnskabet lider også, for fødevareproduktion står for over en tredjedel af verdens samlede CO2-udledning.

En af de helt store syndere er kødproduktionen, bl.a. fordi dyrehold udleder masser af metan via bøvser og prutter. Derfor får verden brug for alternative proteinkilder, hvis vi skal redde klimaet uden at dø af sult.

Men nu har blandt andre et amerikansk firma ved navn Air Protein fundet en metode til at hive CO2 ud af luften og putte det ind i din bøf som spiseligt protein. De kalder det selv for “luftbaseret kød”.

Slår flere fluer med ét smæk

Inspirationen kommer fra NASA, som allerede i 1960’erne eksperimenterede med at forsyne astronauter i rummet med mad ved at bruge deres CO2-udånding som basis for ny føde.

Hvedeprotein på sort baggrund

Det færdige produkt er en smagsløs mel, der kan bruges til fx plantefars. Det indeholder hele 80 procent protein - dobbelt så meget som soyamel.