Tema

TEMA: Kloden omfavner en grønnere fremtid

Prisen på solenergi og vindkraft styrtdykker. Batterier bliver kraftigere og kraftigere. Og nye teknologier giver håb om en grønnere fremtid baseret på brint, fusionskraft og genbrugsøkonomi. CO2-supertankeren er langsomt ved at bremse op, og i 2019 fladede de globale drivhusgasudledninger ud for første gang i flere år. Samtidig stiger verdens samlede forbrug af bæredygtig energi, og Kina har som verdens største forbruger af kul forpligtet sig til at blive klimaneutrale inden år 2060.

Teknologi

Brint er fremtidens supermetal

Superflydende, superledende og superlet. Når fysikere presser brint-atomer ultrahårdt sammen, forvandles gassen til et metal med utrolige egenskaber. Nu er de tæt på for første gang at fremstille det i fast form, og hvis det lykkes, kan metallet give os lynhurtige magnettog, kraftigere rumraketter og klimavenlig strøm.

Brint er fremtidens supermetal
NYHEDSBREV

Fordi du er født nysgerrig!

Vi giver dig noget at tænke over – leveret i din indbakke hver dag.

Einstein