© GARY CRANITCH/QUEENSLAND MUSEUM
Naturen

Koralrev genoplives i store kuvøser

En ny teknik skal puste liv i verdens koralrev ved at parre laboratorieavlede larver med døende koraller.

Én gang om året holder korallerne parringsfest.

Lige efter fuldmåne og midt om natten stiger millioner af små, orangerøde bobler op fra havbunden som et omvendt snevejr.

Boblerne er klumper af sæd- og ægceller fra korallerne, som er hermafroditter. I havoverfladen går klumperne i opløsning, og æg og celler finder sammen på tværs af de forskellige kolonier.

Men festen bliver mindre, efterhånden som verdens koralrev lider under klimaforandringer, forsuring af havene og fiskeri. Mere end 60 pct. af koralrevene er enten ødelagte eller truet.

Derfor arbejder forskerne på at sætte gang i forplantningen. På Great Barrier Reef ud for Heron Island i Australien har havbiolog Peter Harrison fra Southern Cross University for første gang hjulpet nye generationer af koraller på vej med en ny metode, som kan komme alverdens truede koralrev til undsætning.

I laboratoriet avlede forskeren millioner af koral-larver frem. I stedet for at lade dem gro videre i laboratoriet satte han dem som noget nyt direkte ud på revet i en kæmpe kuvøse – et 100 kvadratmeter stort net, som holdt larverne på plads, indtil de satte sig fast i de døde koraller.

Planen er på et tidspunkt at sætte endnu større net ud, for revene strækker sig over mere end 344.000 kvadratkilometer.

Havbiologer masseproducerer koral-larver

Ved at indsamle æg og sædceller fra gydende koraller i et laboratorium kan forskere fremstille store mængder larver. Når larverne sættes ud på et døende rev, opstår nye koraller.

Forskerne indsamler 30 kolonier af 15-20 cm store gydemodne koraller, som placeres i hver sit kar. Biologerne kan se, at de er gydemodne, fordi æggene er orange og pink.

Korallerne gyder

Korallerne gyder om natten, hvor forskerne høster store portioner æg- og sædceller fra vandet. I et andet kar udklækkes koral-larverne.

Larverne sættes ud på det ødelagte koralrev. Net holder larverne på plads og beskytter dem i fem dage, indtil de har sat sig ordentligt fast.

Otte måneder senere har korallerne formeret sig. På det før ødelagte rev er nye, mikroskopiske koraller begyndt at gro frem.