atombombe, prøvesprængninger, radioaktivitet, honning, usa

Honning er stadig radioaktiv efter tests med atombomber

Honning fra bistader i USA indeholder radioaktivt materiale, som stammer fra atomprøvesprængninger for 53 år siden.

Når bier indsamler nektar i USA, henter de også mikroskopiske mængder radioaktivt materiale hjem til deres bo.

Det viser nye undersøgelser af amerikansk honning.

Forskere har fundet ud af, at planter i USA bliver ved at cirkulere den radioaktive isotop cæsium-137, fordi den minder om det livsvigtige stof natrium.

Hundredvis af prøvesprængninger

Det radioaktive materiale er sandsynligvis rester af landets atombombetestprogram, der fandt sted fra 1945 til 1968 i Nevada og New Mexico.

Dog kan forskerne ikke udelukke, at dele af cæsium-isotoperne stammer fra tests udført i Stillehavet eller over Sovjetunionen – sprængninger, der spredte radioaktive isotoper over hele kloden.

Koncentreres i nektar

Radioaktive partikler findes i mange fødevarer, men er koncentreret i honningen.

Cæsium minder på det atomare niveau en del om natrium, som planter bruger i deres stofskifte. Derfor absorberer planterne den radioaktive isotop, hvis der ikke er nok natrium i deres omgivelser.

De isotoper ender så koncentreret i planternes nektar og bliver koncentreret endnu en gang i bistaderne, når bierne laver honning.

Kan være skadeligt for bier

De mængder cæsium-137, forskerne har fundet i honningen, er heldigvis ikke skadelige for mennesker, men det kan ikke udelukkes, at niveauet har været over grænseværdier i årene lige efter prøvesprængningerne.

Forskerne mener også, at atomprøvesprængningerne kan spille en rolle i den globale nedgang i antallet af bier og andre bestøvere.