Plastikflasker - genbrug

Plantebaseret plastik kan snart genbruges over 100 gange

GODE NYHEDER I EN KRISETID: Engelske forskere har fundet en metode, der gør det muligt at genanvende plantebaseret plastik igen og igen. Nu håber forskerne, at den nye genbrugsteknik også kan anvendes på andre plastiktyper, så vi én gang for alle kan knække kurven på verdens plastikproduktion.

Der bliver produceret flere hundrede millioner tons plastik hver år, og selvom genanvendelse af plastik vinder indpas, er der et problem.

Det genanvendte plastik har nemlig ofte en dårligere kvalitet, fordi man i dag er nødsaget til at omsmelte den, hvilket ændrer materialets egenskaber.

Nu har forskere fra Bath og Birmingham University dog fundet en metode, der kan nedbryde plantebaseret plastik til dets oprindelige byggesten, så det igen og igen kan bruges til at lave nye produkter i samme kvalitet som originalen.

Metoden bygger på kemisk genbrugsteknik med lavere temperaturer og brug af miljøvenlige katalysatorer, der fremskynder nedbrydningen af plastikken.

Skal også testes på plastik til flasker

Indtil videre har forskerne brugt metoden på den plantebaserede plastiktype, PLA, der trods et mere bæredygtigt fortegn, ofte bliver deponeret og ikke genanvendt. Forsøg er indtil videre udført i mindre skala, men vil i den kommende tid blive skaleret op. Derudover vil forskere også teste metoden med plastiktypen, PET, der ofte anvendes i plastikflasker.

Forskerne håber på, at det nye gennembrud kan bane vejen for en mere cirkulær produktion af plastikprodukter, der på længere sigt kan spare på klodens ressourcer og nedsætte udledningen af drivhusgasser.