Plastik

Plastik har fundet vej til mennesketomme steder på Nordpolen og forskere frygter for dyrelivet.

Naturen - Miljø

Plastik på Nordpolen viser, hvor langt forureningen spreder sig

Forskere har aldrig set forurening i disse mængder på Nordpolen. Smeltende is lader forureningen trænge længere nord på, og det kan få stor betydning for dyre- og plantelivet.

Plastik er overalt. I havene, i storbyluften og i vores drikkevand. Og nu dukker det også op steder, hvor mennesker slet ikke færdes. På nogle af de mest isolerede områder af Nordpolen.

Det var en gruppe britiske forskere, som gjorde en højst deprimerende opdagelse, da de fandt store stykker plastik og polystyren (i opskummet og presset form bedre kendt som flamingo) flydende i en sø.

Har aldrig set så meget affald før

Forskerne var højst overraskede over fundet af plastik, da området har været utilgængeligt i årtier.

• I de 25 år jeg har udforsket Arktis, har jeg aldrig set så store og synlige stykker affald. Blokke af polystyren lå blottet på toppen af isen, forklarer Pen Hadow - en af forskerne på ekspeditionen – til The Guardian.

Mange af de floder, som flyder ud i det Arktiske Hav, er forurende. Men tidligere har Arktis været beskyttet af isen.

Frygter for dyre- og planteliv

Forskerne frygter, at endnu mere affald vil finde vej til Nordpolen i takt med at isen smelter.

Plastikaffald skaber allerede problemer for dyrelivet verden over både i hav og på land. Forskere frygter, at det samme vil ske på Nordpolen.

Op mod 12 millioner tons plastikaffald udledes årligt i havet, og forskere har påvist, at det påvirker omkring 60 procent af de fugle, havpattedyr, skildpadder og fisk, som lever i og omkring vandet.

© Shutterstock

Også på landjorden findes der utallige eksempler på, at plastik påvirker dyrelivet. Her ses en flok vilde elefanter på en losseplads på Sri Lanka.

Plastik i dit drikkevand

I sidste måned kom det frem, at der er plastik i det meste drikkevandet verden over. Det var forskere fra University of Minnasota, School of Public Health, USA, der havde analyseret drikkevand fra 159 steder verden over.

83 procent af prøverne indeholdt mikroplast.