Største mængde mikroplast nogensinde fundet på havbunden

Et hold af internationale forskere har fundet den højeste koncentration af mikroplast nogensinde målt med op mod 1,9 millioner partikler på kun 1 kvadratmeter havbund i nærheden af Italien. Nu frygter de for biodiversiteten.

I. Kane / University of Manchester

Mellem 4 og 12 millioner tons plastik ender hvert år i verdenshavene, og de fleste har efterhånden hørt om de frygtindgydende, flydende “affaldsøer” i Stillehavet. Men faktisk udgør den flydende plastik mindre end 1% af den samlede mængde plastik i havene.

De sidste 99% udgøres af den usynlige mikroplast, som primært stammer fra tekstiler, tøj og nedbrudte partikler fra større stykker plastik, der ikke kan filtreres effektivt fra vores spildevand, før de ender i floder og havet.

Millioner af partikler på én m2

Et hold internationale forskere har indsamlet sedimenter fra bunden af Middelhavet i nærheden af Italien og undersøgt den i laboratoriet. Først sorterede de sedimenter fra mikroplast. Så talte de plastpartiklerne under mikroskop, før de identificerede plastiktyperne ved hjælp af infrarød spektroskopi, dvs. stoffernes evne til at absorbere infrarød stråling.

Resultatet: Verdens hidtil højest målte koncentration af mikroplast med op mod 1,9 millioner partikler på blot 1 kvadratmeter.

MIKROPLASTIK: Mange af plastpartiklerne er under 1 mm lange og stammer fra tøjfibre og andre tekstiler.