Naturen - Planter

Findes der helt sorte blomster?

Jeg har aldrig set en helt sort blomst eller plante. Hvorfor findes de tilsyneladende ikke?

Enkelte planter kan på afstand godt se helt sorte ud. Ser man nærmere efter, er de dog i virkeligheden oftest purpurfarvede eller meget mørkebrune. Ligesom en sort trøje er meget varm at have på i solen, ville en helt sort plante nemlig opsuge så meget energi, at dens livsprocesser ville blive overbelastet og ødelagt. Langt den mest almindelige farve i planteriget er grøn. Det skyldes planternes indhold af klorofyl, det stof, som i forbindelse med fotosyntesen omdanner sollyset til energi. Alle planter er i en vis udstrækning grønne, typisk på stængler og blade. Hos mange arter kan der imidlertid også findes andre farvestoffer, og nogle gange i så store mængder, at de overskygger det grønne. Disse planter er som regel røde eller purpurfarvede. Blomsterne – der ikke indgår i planternes energiomsætning – er normalt hvide, gule, røde eller andre klare farver, der skal lokke plantens bestøvere til. Målrettet avlsarbejde i gartnerier har dog frembragt tulipaner og roser med næsten sorte blomster. Farven har ingen biologisk værdi for planten, men skal blot tiltale menneskets øje. I ekstreme miljøer kan “sorte” blomster imidlertid også forekomme naturligt. Det gælder fx chokoladeliljen, der vokser i Alaska og det nordøstlige Asien. Meget mørke planter er mest almindelige i bjergområder og andre kolde egne, hvor der ligger sne på jorden en stor del af året. Den mørke farve gør det muligt for planten at opsuge varme nok til at starte væksten tidligt. Mange arter kan ligefrem smelte sig vej op gennem sneen. Og selv om blomsten ser næsten sort ud for os, kan den godt lyse op i det ultraviolette lys, som mange insekter ser.