Fremtidens landbrug spirer under jorden

I mørke tunneller under verdens storbyer vokser planter og svampe. Underjordisk landbrug giver større udbytte og er mere klimavenligt.

Planter vokser under jorden – uden jord

33 meter under jorden i et gammelt beskyttelsesrum i London spirer i dag både grøntsager og krydderurter. Planterne laver fotosyntese ved hjælp af LED-lamper og vokser i næringsfyldt vand i stedet for jord.

Imageselect

Parkeringskælder bliver til svampekoloni

En forladt tidligere parkeringskælder er omdannet til en “gård” med østershatte. Svampenes rodnet, også kaldet mycelium, plantes i blokke af sammenpresset hø, som er dækket af plastik for at holde på fugten.

Shiitakesvampe leveres til lokale

Det franske firma Cycloponics dyrker shiitakesvampe, som ikke behøver lys for at vokse. Få uger efter at svampene er plantet, bliver de høstet og solgt til grøntmarkeder, restauranter samt supermarkeder i lokalområdet.

Cycloponics

Violet lys nærer planter og urter

Forskere har påvist, at planter især næres af blåt lys, som har korte bølgelængder, og rødt lys, som har lange. LED-lamperne i Londons underjordiske landbrug udsender derfor en kombination af rød og blå, der giver et lyst, violet skær.

Iltbobler bløder frø op

Før frøene bliver plantet i Londons underjordiske landbrug, bliver de lagt i blød i vand, som bliver iltet. Iltboblerne i vandet skubber frøene rundt og åbner deres ydre skal. Dermed spirer planterne hurtigere, efter at frøene er blevet plantet.

Software vander rismark under Tokyo

Firmaet Pasona har plantet en rismark i kælderen under en kontorbygning i Tokyo. Risplanter dyrkes allerede i sumpområder nogle steder i verden, men den underjordiske rismark vokser helt uden jord. Software styrer lys og vanding.

Svampesporer spreder sig

Svampene på “gården” under Paris vokser på ophængte hylder, så lokalerne er nemmere at rengøre. Medarbejderne har masker på for ikke at indånde svampesporer, som kan forårsage astma og betændelse i lungerne.