Grøn fluesvamp - giftige svampe

Hvilken svamp er giftigst?

Hvid og grøn fluesvamp er de to farligste svampe, vores skovbund kan diske op med. Se listen over vores giftigste svampe her.

Du kan finde svampe året rundt, men særligt mellem august og oktober bugner skovbunden med dem – især hvis sensommeren viser sig både varm og regnfuld.

Varmen får træerne til at producere masser af sukkerstoffer, som svampenes store underjordiske cellenetværk – mycelium – kan suge næring fra ved planterødderne. Kommer der godt med regn efter en varm periode, vil svampenes frugtlegemer vækkes til live og skyde talrigt op over jorden for at sprede deres sporer.

Mange af svampene er spiselige – som Karl Johan-rørhatten, pigsvampen og kantarellen – mens andre ligefrem kan slå os ihjel. Fx grøn fluesvamp, der er vores giftigste svamp.

Fluesvampen forveksles nemt med en spiselig posesvamp fra Sydøstasien - hvilket er uheldigt, da den grønne fluesvamp faktisk ødelægger din lever.

Her er top 5 over giftsvampe, du kan finde i naturen:

5. Almindelig stenmorkel

Gyromitra esculenta

Giftig: I rå tilstand er stenmorklen meget giftig, da maven spalter giftstoffet gyromitrin til methylhydrazin - der bruges til brændstof i raketter. Tørrer man svampen i månedsvis eller koger den i lang tid, aftager giftigheden dog.

Giftig svamp - almindelige stenmorkel

4. Puklet giftslørhat

Cortinarius rubellus

Meget giftig: Kan forårsage alvorlige nyreskader. Forgiftningen viser sig ofte først efter flere dage, og da er nyren allerede under angreb. I svære tilfælde må man ty til nyretransplantation.

Giftig svamp - puklet giftslørhat

Så galt kan det gå: Svamp sender jyder i dialyse

Sidst i august blev to nordjyder indlagt på sygehuset med tegn på forgiftning og nedsat nyrefunktion. En god uge forinden havde de to mænd været på svampejagt og efterfølgende indtaget fangsten i en stuvning.

Begge patienter er nu i dialysebehandling og risikerer at skulle igennem en nyretransplantation.

Mændene havde sandsynligvis spist hvælvet giftslørhat (Cortinarius orellanus), en særdeles giftig svamp i familie med puklet giftslørhat. Svampen indeholder giften orellanin, der ødelægger de såkaldte tubulus-celler i det mikroskopiske rørsystem, der løber gennem nyrerne. Cellerne er nødvendige for at rense kroppens blod for affaldsstoffer og samtidig for at kunne tilbageholde blodets gavnlige næringsstoffer.

Dialysebehandlingen på Aalborg Universitetshospital skal nu varetage blodrensningen for de to mænd, mens deres nyrer kommer sig. Lægerne kan dog ikke udelukke, at de to ender som kroniske dialysepatienter – eller i værste fald skal have nye nyrer.

3. Randbæltet hjelmhat

Galerina marginata

Meget giftig: Indeholder amatoksiner og kan give nyresvigt ved indtagelse i større mængder. Vokser ofte på nåletræsstubbe i små knipper eller enligt.

Giftig svamp - randbæltet hjelmhat