Sollys på et blad - fotosyntese

Fotosyntese er livets brændstof

Fotosyntese gør planter og alger i stand til at forvandle CO2 og vand til livgivende ilt og sukker. Derfor arbejder forskere også med fotosyntese i kampen mod klimaforandringer og fødevaremangel.

Hvad er fotosyntese?

Da Jorden blev dannet fra en sky af gas og støv omkring den unge Sol for cirka 4,6 milliarder år siden, indeholdt planetens atmosfære ingen ilt.

Omkring en milliard år senere opstod der mikroskopiske blågrønne bakterier i havet, som begyndte at producere ilt. De satte gang i udviklingen af Jordens iltrige atmosfære, som er hele grundlaget for, at ikke blot mennesket, men alle dyr på kloden kan trække vejret.

Produktionen af ilt sker gennem fotosyntese.

Fotosyntese er en biokemisk proces, som gør planter, alger og visse bakterier i stand til at optage de uorganiske stoffer kuldioxid (CO2) og vand (H20) og danne kulhydratet glukose, som får planten til at vokse.

Lige så vigtigt er det, at ilt dannes som et affaldsprodukt i denne proces, og dermed bliver fotosyntese den vigtigste biokemiske proces på Jorden.

Formlen for fotosyntese ser således ud:

6 CO2 + 6 H2O + lysenergi --> C6H12O6 (glukose) + 6 O2

Hvordan foregår fotosyntese?

Grønne planter udnytter energi fra lyset ved hjælp af fotosyntese. Ved processen omdannes luftens CO2 til ilt og kulstofforbindelser (sukkerstoffer).

Sådan fungerer fotosyntesen

Sådan virker fotosyntese

Fotosyntese er en proces, hvor planter bruger mikroskopiske grønkorn i bladene til at indfange lysets energi og udnytte den til at omdanne vand og kuldioxid til sukker og ilt.

© Claus Lunau

Hvornår opdagede man fotosyntese?

Planterne fungerer altså modsat af mennesker og dyr, der indånder ilt og udånder CO2 – også kaldet respiration.

Det opdagede den hollandske forsker Jan Ingenhousz helt tilbage i 1771. Han dokumenterede, at planter frigiver iltbobler, når de bliver udsat for sollys og afgiver kuldioxid, når det bliver mørkt.

I 1999 fandt den grønlandske forsker Minik Rosing sensationelt spor efter fotosyntese i grønlandske klipper. Sporene kom i form af kulstof, som var aflejret af cyanobakterier, også kaldet blågrønalger, for omkring 3,7 milliarder år siden.

Fotosyntesen er uden tvivl det mest dramatiske, der er overgået livet på Jorden.
Minik Rosing, professor i geologi ved Københavns Universitet

Ligesom planterne omdanner cyanobakterierne sollys til kemisk energi og producerer ilt som affaldsstof. Al den ilt, bakterierne producerede i havene via fotosyntese de næste mange hundrede millioner år, skabte grobund for nye og mere avancerede livsformer.

Cyanobakterier producerer fotosyntese

Cyanobakterier har eksisteret i over tre milliarder år, og deres iltdannende fotosyntese ligger til grund for alt liv på Jorden, som vi kender det.