Kødædende plante kan både huske og tælle

Gensplejsede udgaver af fluefangerplanten afslører, at den bruger hukommelse i jagten på insekter.

Shutterstock

Planter har ingen hjerne i klassisk forstand, men alligevel er den kødædende venusfluefanger i besiddelse af en slags korttidshukommelse.

Planten fanger insekter ved at klappe to fangstblade sammen, når byttet berører nogle følehår på bladenes inderside.

Men fælden klapper ikke første gang. Der skal flere berøringer til, før planten aktiverer de celler, som får bladene til at lukke sig sammen.

Fluen kan slippe afsted med at røre følehårene én gang hos den kødædende plante. Anden gang klapper fælden.

Planten er altså i stand til at huske de tidligere berøringer. Oftest er to berøringer inden for 30 sekunder nok til, at fælden klapper.

Planten kan tælle til fem

Derefter skal der yderligere tre berøringer til, før planten begynder at producere de enzymer, den skal bruge til at nedbryde byttet med. Planten kan med andre ord tælle til fem.

Nu har forskere ved National Institute for Basic Biology i Japan afsløret, hvordan den bærer sig ad. Hukommelsen er baseret på, at følehårene får celler i bladene til at udskille kalcium, og først når niveauet når over en vis tærskel, klapper fælden.

Kalcium styrer hukommelsen

Berøring af følehårene udløser kalcium i plantens fangstblade. Kalciumniveauet kan her ses på en farveskala, der går fra lavt (violet) til højt (gult). Når niveauet er højt nok, aktiveres fælden.

Forskerne brugte gensplejsning til at skabe udgaver af planten, som producerer et protein, der lyser op, når det udsættes for kalcium.

Herefter blev det tydeligt, at den første berøring af et følehår fik bladene til at lyse op, men ikke nok til at aktivere fælden. Først ved den anden berøring blev kalciumniveauet så højt, at fælden klappede.

Hukommelsen sparer energi

Årsagen til plantens strategi er ifølge forskerne, at det ville kræve for meget energi, hvis planten skulle klappe fælden sammen, hver gang et følehår blev berørt.

Det ville give alt for mange mislykkede forsøg, hvor fx en regndråbe udløste fælden.