Planter skal vaccineres mod virus

Tyske forskere har opfundet en metode, som kan vaccinere planter, og derved styrke deres naturlige forsvar. I et forsøg med tobaksplanter kunne 90% af de vaccinerede planter bekæmpe virussen.

Planter bliver ligesom dyr og mennesker ofte angrebet af virus, og det kan gå hårdt ud over det udbytte, landbruget får ud af afgrøderne.

Nu har et forskerhold fra universitetet MLU i Tyskland opfundet en metode, som kan vaccinere planterne, så deres naturlige forsvar mod virus forstærkes.

Planternes eget forsvar består af enzymer, der virker som små sakse, som klipper virussens såkaldte rna-molekyler i mindre stykker.

De små bidder af rna kobles herefter sammen med særlige proteiner, som bruger dem til at identificere den angribende virus, så planten kan forstærke sit modangreb.

VACCINE er en metode til at styrke immunforsvaret, så det bliver bedre til at identificere og nedkæmpe en angribende mikrobe.

Tobaksplanter giver lovende resultater

Desværre er plantens strategi ikke altid effektiv, fordi det langtfra er alle bidderne af rna, der virker lige godt. Faktisk er det kun en håndfuld blandt flere tusind, som giver den optimale effekt.

I laboratoriet efterlignede forskerne et virusangreb på planteceller og fandt frem til de rna-bidder, som fungerede bedst. Herefter brugte de dem til at vaccinere tobaksplanter ved at sprøjte dem på planternes blade.

Da planterne senere blev udsat for et angreb af den samme virus, kunne 90 pct. af dem nedkæmpe fjenden.

En ny metode gør det muligt at fremstille målrettede vacciner mod plantevirus. Vaccinerne skal bare sprøjtes på planternes blade, for at de kan optage dem.