Potteplanter renser indeklimaet

Forskere har nu genmanipuleret den almindelige potteplante efeu, så den kan nedbryde kræftfremkaldende giftstoffer som kloroform og benzen fra indeklimaet.

Genetisk manipulerede planter kan nu rense luften i vores huse for kræftfremkaldende giftstoffer.

Forskere fra University of Washington i USA har gen­manipuleret have- og potteplanten efeu, så den er i stand til at optage mikroskopiske partikler af stofferne kloroform og benzen, som almindelige luftfiltre ikke kan opfange.

Kloroform findes især i områder, hvor der ­tilsættes klor i drikkevandet. Benzen er der størst risiko for i huse, som er bygget ­sammen med en garage, hvor dampe slipper ud fra biler og plæneklippere.

En blanding mellem plante og pattedyr

Forskernes plante minder om en ­hybrid mellem efeu og et pattedyr. Det ekstra gen, planten har fået, er en syntetisk efter­ligning af et gen, som findes hos alle pattedyr, ­inklusive mennesket.

Hos os er genet aktivt i leveren, hvor det sørger for produktionen af et protein, der nedbryder kloroform og benzen til harmløse stoffer. Men fordi det kun er aktivt i leveren, ­beskytter det os ikke mod giftstofferne, når vi indånder dem.

Forskerne testede den nye hybrid i ­laboratoriet, hvor den blev sat i et lufttæt glasrør, som blev tilført de to giftstoffer.

Et forskerhold har genmanipuleret stueplanten efeu, så den nedbryder kloroform og benzen til harmløse stoffer, som den bruger til sin vækst.