Sandkorn bugner af bakterier

Hvert sandkorn gemmer på et unikt univers af bakterier. Det viser forskere fra Max Planck-instituttet i Bremen i Tyskland.

Wikimedia Commons

Næste gang, du sidder på en strand og lader en håndfuld sand sive ud mellem fingrene, kan du forundres over, at du sidder med omkring 500 milliarder bakterier i din hånd.

Bare et enkelt sandkorn af kvarts rummer op til hundrede tusind bakterier af forskellige arter, som danner et lille samfund.

Forskere fra Max Planck-instituttet i Bremen i Tyskland har undersøgt, hvor mange forskellige bakterier de kunne finde i sand hentet fra området ud for den lille ø Helgoland i Nordsøen.

For forskerne var det ikke overraskende, at sandkornene var fulde af bakterier, men derimod, at fordelingen af arter var så forskellig. På et enkelt sandkorn fandt de flere tusind forskellige arter.

Men fordelingen var ikke den samme på alle korn. Nogle arter fandtes på næsten alle sandkorn, mens andre kun optrådte sjældent.

Lederen af undersøgelserne, havbiolog David Probandt, mener, at de arter, som findes på alle sandkorn, formentlig også spiller den samme rolle i det lokale økosystem.

Bakterier gemmer sig i sandets sprækker

Bakteriers omsætning af kulstof, kvælstof og svovl er et vigtigt led i hele Jordens kredsløb af netop disse stoffer – et kredsløb, som alt liv på kloden er en del af.

Forskernes mikroskoper viste også, at bakteriekolonierne ikke er jævnt fordelt på de små stykker kvarts.

De glatte områder på overfladen er stort set ubeboede, mens bakterier trives i de små sprækker og fordybninger, som beskytter dem mod både gnidninger fra andre
sandkorn og sultne fjender.

100.000. Så mange bakterier lever på ét sandkorn, viser ny forskning. Der er tusinder af arter i alt, og de udgør et vigtigt led i omsætning af kulstof, kvælstof og svovl.

Flyder dit hoved også over med spørgsmål om verden?

Du kan også få svar på en masse andre spørgsmål fra dagligdagen iIllustreret Videnskab.

Og hvis du bestiller et abonnement lige nu, rammer du ind i et stærkt tilbud: To numre af Illustreret Videnskab og et sæt lækre trådløse hovedtelefoner for kun 59,50 kroner.