© Wikimedia Commons
Naturen - Undergrunden

Bakterier skal grave efter guld

Bakterien C. metallidurans samler guld i små klumper og pumper dem ud på sin overflade. Evnen kan måske udnyttes til minedrift.

I dag bruger guld­gravere kviksølv til at binde guld og trække det ud fra svært tilgængelige steder. Men metallet er giftigt, og derfor er forskere på jagt ­efter en ny metode til at udvinde det svært ­tilgængelige guld. Og nu har de ­muligvis fundet en løsning.

Bakterien C. metallidurans har fundet sin egen måde at håndtere tungmetaller på, og det gør den i stand til at leve steder, som andre organismer holder sig væk fra.

Bakterie har ingen konkurrenter

Uden konkurrence fra andre ­mikrober ­trives den i jordlag, som er rige på tungmetaller. I modsætning til andre bakterier har C. metallidurans en evne til at skille sig af med metallerne, så de ikke ophober sig i organismen.