Jordens indre giver Atlanterhavet vokseværk

Atlanterhavet bliver fire centimeter bredere hvert eneste år, og hidtil har geologerne ikke anet hvorfor. Nu har de endelig fundet forklaringen – 660 kilometer nede i undergrunden.

Et skib, der ligger helt stille midt i Atlanterhavet, vil få længere og længere til land, som årene går, både mod øst og mod vest. Årsagen er, at Atlanterhavet udvider sig. Det bliver fire centimeter bredere om året, og hidtil har geologerne ikke haft nogen forklaring på det.

Den har de fået nu takket være et projekt gennemført af forskere fra University of Southampton i England.

Forskerne fandt rødderne til Den Midtatlantiske Ryg ved hjælp af 39 seismografer på havbunden.

© University of Southampton

Forskerne sænkede 39 seismografer ned på havbunden omkring Den Midtatlantiske Ryg, som er brudlinjen mellem Nord- og Sydamerikas tektoniske plader på den ene side og Afrikas og Eurasiens på den anden side.

Forklaringen lå overraskende dybt

Forskerne havde mistanke om, at strømme af magma fra Jordens øvre kappe op mod jordskorpen kunne være skyld i, at pladerne bliver tvunget fra hinanden.

Seismograferne kortlagde materialet i kappen ved at måle små rystelser fra jordskælv andre steder i verden.

Rystelserne bevæger sig tværs gennem Jorden og påvirkes af det materiale, de møder undervejs. Dermed kan seismograferne tegne et tværsnit af Jorden, der viser magmaens bevægelser i den øvre og den nedre kappe.