Vand_top

7 ting, du ikke vidste om vand

Et foster består af 95% vand, og elefanter kan lugte den klare væske på flere kilometers afstand. Vi slår ned på vandet viden, du sandsynligvis ikke er stødt på før.

1. Et foster er 95% vand

Mængden af vand i din krop svinder ind med alderen. Mens et foster i de første måneder består af 95% vand, er tallet for en nyfødt nede på 77%t og et voksent menneske indeholder kun 60-70% vand. To tredjedele af vandet findes i dine celler.

2. Jorden rummer 800 billioner olympiske svømmepøle vand

1,5 milliarder kubikkilometer vand flyder på Jorden. Det svarer til vandet i 800 billioner olympiske svømmebassiner. Hvis al vandet blev fordelt ligeligt ud over hele Jorden, ville dybden være 3,7 kilometer.

3. Stjerne skyder vand ud i rummet

En ung, sollignende stjerne – beliggende 750 millioner lysår fra Jorden – sender to gigantiske jets af vand ud i rummet. Med en hastighed på 200.000 km/t skiller stjernen sig hvert sekund af med en mængde vand, som svarer til 100 millioner gange al vandet i Amazonas-floden. Astronomerne mener, at vandpjaskeriet kan være en fast del af sollignende stjerners udvikling.

4. Elefanter kan lugte vand

Elefanter kan lugte vand på flere kilometers afstand. Og det med god grund. Forskere har kortlagt de gener, som er knyttet til lugtesansen, hos 13 pattedyr. Undersøgelsen viser, at elefanter har 2000 gener knyttet til lugtesansen. Det er næsten fem gange så mange som mennesket, der kun har 396.

5. Et kg oksekød koster 15.500 liter vand

Produktionen af fødevarer er en af verdens største vandslugere. Et kilo chokolade koster 24.000 liter vand at fremstille, mens et kilo oksekød koster 15.500 liter. Et menneske drikker til sammenligning cirka 1000 liter vand om året. Omkring 70% af verdens vandforbrug går da også til husdyr og afgrøder, mens kun 22% går til industrien og otte procent bruges i hjemmene.

6. Enorm sky af vand omringer sort hul

Universets største sky af vanddamp indeholder 140 billioner gange vandet i Jordens have og oceaner. Den enorme sky ligger omkring et sort hul omkring 12 milliarder lysår fra Jorden.

7. Kun én promille vand kan drikkes

Kun tre procent af vandet på Jorden er ferskvand, mens 97% er salt. Af ferskvandet er 70% låst i iskapperne, 29% i underjordiske reservoirer og kun én procent er drikkeklar.

Vand vand vaaaaaand!