© Jim Peaco // Wikimedia Commons
Naturen - Vulkaner

3 sandheder om supervulkaner

De ligger tavse under Jorden, indtil de i ét dommedagsagtigt udbrud eksploderer og sender lava, sten og giftige gasser mange hundrede kilometer væk. Forstå hvorfor forskere nøje overvåger supervulkaner som Yellowstone.

1. Et udbrud kan komme hurtigt

Yellowstones næste superudbrud kan komme meget før, end vi troede.

Det afslørede forskere ved en nylig vulkankonference. De har analyseret krystaller fra Yellowstones fossile askedepoter.

Krystallerne har under seneste superudbrud for 631.000 år siden bevæget sig fra det underjordiske magmakammer til overfladen og optaget informationer om fx tryk og temperatur.

Deres komposition røber derfor, hvor lang tid der går fra de første tegn til at op til 1000 km3 sten og aske tonser ud af Yellowstone.

Før troede vi, de første tegn ville vise sig flere tusind år før. Men krystallerne afslører en kortere tidshorisont. Det ligner mere, at det vil tage årtier, siger vulkanologer til New York Times.

2. Supervulkaner er kratere