Vulkanen Tungurahua i Ecuador i udbrud
© Shutterstock
Naturen - Vulkaner

Kan man forudsige vulkanudbrud?

Det sker jævnligt, at mennesker bliver dræbt i vulkanudbrud. Kan man vide på forhånd, hvornår et udbrud vil finde sted?

Et vulkanudbrud kan til en vis grad forudsiges, fordi der ofte vil være flere tegn på, at et udbrud er under opsejling. Den lava, der under udbruddet strømmer ud fra krateret, flyder først op fra Jordens indre og ind i et magmakammer under vulkanen. Undervejs maser lavaen sig gennem undergrunden, og denne masen og pressen får den stive jordskorpe til at danne jordskælv og rystelser, som geologernes seismografer kan opfange. Samtidig ændrer vulkanen form, så andre instrumenter kan måle ændringerne i sidernes hældning. Når lavaen kommer tættere på jordoverfladen, afgiver den gasser, især den giftige svovldioxid. Ved at indsamle luftprøver kan geologerne ofte se på den kemiske sammensætning og mængden af svovldioxid, hvor langt man er fra et udbrud. Der er udviklet computerprogrammer, som kan vurdere risikoen for vulkanudbrud, og en række af Jordens kritiske vulkaner holdes konstant under observation.