Regnvejr udløser vulkanudbrud

Geologer har fundet en klar sammenhæng mellem voldsomme regnskyl og vulkanudbrud på Hawaii. Opdagelsen betyder, at vi kan vente flere udbrud på grund af klimaforandringerne.

Den globale opvarmning giver os vildere vejr i form af længere tørkeperioder, flere orkaner og voldsomme regnskyl.

Nu tyder ny forskning på, at klimaforandringerne også sætter gang i geologiske processer, som kan udløse vulkanudbrud.

Forskere fra University of Miami i USA har opdaget, at udbrud fra vulkanen Kilauea i Hawaii er forbundet med usædvanlig kraftige regnskyl, som mætter undergrunden med vand, så det såkaldte grundvandsspejl stiger.

Gigantisk udbrud ledte forskerne på sporet

Det øger trykket på vulkanens magmakammer, så vulkanen går i udbrud.

Forskerne kom på sporet af mekanismen, da de søgte efter årsagen til et stort udbrud fra Kilauea i april 2018, som fortsatte i flere måneder.

Grundvand sætter vulkan under pres

Kraftig regn kan få vulkanen Kilauea på Hawaii til at gå i udbrud, viser ny forskning. Regnen hæver grundvandsspejlet, så trykket på vulkanens magmakammer stiger. I 2018 udløste mekanismen et udbrud, som varede i flere måneder.

En gennemgang af meteorologiske data viste, at Hawaii i netop 2018 var udsat for ekstra meget nedbør i årets første tre måneder, hvor der faldt 2,25 meter regn – over dobbelt så meget som de normale 0,9 meter.

Regnen har ifølge forskerne øget trykket på magmakammeret, så det blev højere, end det har været de foregående 50 år.

Klimaændringer fører til flere udbrud

Samtidig har regnvandet skabt sprækker i vulkanens størknede lava, som ellers virker som en prop, der holder udbrud tilbage.

For at undersøge, om kraftige regnskyl generelt har styret rytmen i Kilaueas udbrud, granskede forskerne historiske data helt tilbage til 1790.

I april 2018 gik vulkanen Kilauea på Hawaii i et voldsomt udbrud, som blev udløst af unormalt meget regn i årets første måneder.