Yellowstone supervulkan

Under søerne i nationalparken Yellowstone i USA løber flydende magma, som måske engang i fremtiden vil forårsage et superudbrud.

© SHUTTERSTOCK

Superudbrud sker oftere end tidligere beregnet

Seneste gang en supervulkan gik i udbrud var for mindst 20.000 år siden – med voldsomme konsekvenser til følge. Det næste udbrud kan ske meget snart, for de voldsomme udbrud sker oftere, end forskerne hidtil har troet.

11. marts 2018 af Antje Gerd Poulsen og Jakob Espersen

Vulkaner er en lurende geologisk trussel, som er i stand til at være ødelæggende på en global skala.

Hvis der sker et såkaldt superudbrud, vil 1000 gigatons vulkansk materiale blive slynget ud og overdynge hele kontinenter med aske.

Materiale vil også stige til vejrs og potentielt forandre de globale vejrsystemer i årtier.

Frekvensen er højere end antaget

Nu har forskere fra University of Bristol gennemgået en database med geologiske målinger for at undersøge, hvor tit superudbrud er sket.

Frekvensen af de store udbrud er højere, end vulkanologer før har ment: “Det tidligere estimat fra 2004 var, at superudbrud er sket med 45.000-714.000 års mellemrum – længere end vores moderne civilisation har levet.

Men vores beregninger viser, at der snarere er 5200-48.000 år mellem de eksplosive udbrud – og 17.000 år er det bedste bud på den typiske frekvens,” siger statistikprofessor Jonathan Rougier fra University of Bristol.

Vi har været heldige

Geologiske data viser, at de seneste to superudbrud skete for 20.000 og 30.000 år siden. Vi har derfor været en smule heldige, mener forskerne bag beregningerne.

Omvendt understreger de også, at naturen ikke er særlig forudsigelig, når det kommer til vulkanudbrud.

Det vil derfor være forkert at sige, at superudbruddene er gået over tid. Ifølge forskerne skal beregningsmetoderne i fremtiden også bruges til at blive klogere på andre geologiske trusler – fx jordskælv.

Atomsprængninger kan udløse supervulkan

På grænsen mellem Kina og Nordkorea troner den mægtige supervulkan Mount Paektu. Det enorme magmakammer under den 2700 meter høje vulkan er lige nu i bero, men Nordkoreanske atomprøvesprængninger kan vække den slumrende gigant med katastrofale følger. Du kan læse meget mere om Mount Paektu i Illustreret Videnskab nr. 7.

17.000 år er forskernes bedste bud på tiden mellem vulkanske super udbrud. Alligevel er det 20.000 år siden, Jorden sidst oplevede sådan et udbrud.