Vulcano at La Réunion
Naturen - Vulkaner

Vulkaner er temperamentsfulde

Over en halv milliard mennesker verden over bor i skyggen af en vulkan. Vulkaner er som regel omgivet af frugtbar landbrugsjord, og der er ofte let adgang til billig energi. Men vulkaner er temperamentsfulde, og ingen ved præcist, hvornår næste udbrud kommer.

Fra Videnskabens Univers: Vulkanerer jordens overtryksventiler. Når der af en eller anden grund er for meget magma under for højt tryk et sted tæt under jordskorpen, opstår der helt naturligt en vulkan – eller en eksisterende går i udbrud igen. Der er vulkaner på alle kontinenter inklusive Antarktis. Rent geografisk er fordelingen dog meget uensartet. Hovedparten af Jordens vulkaner ligger tæt på grænserne mellem de tektoniske plader, der som et puslespil dækker kloden. Den tætteste forekomst findes rundt om Stillehavet i den såkaldte “Ring of fire”.

Det præcise antal af vulkaner kendes ikke, for meget afhænger af, hvordan man definerer en vulkan – fx om den skal være aktiv, og om alle kratere i store vulkanområder tæller med som selvstændige vulkaner. Men det skønnes, at der er mellem 1.300 og 1.500, som har været i udbrud de seneste 10.000 år. Dertil kommer et stort antal på bunden af oceanerne. Nogle vulkaner er kun en sprække i jorden, mens andre bygges op over millioner af år og ender som fx den sydamerikanske Ojos del Salado, der med næsten 6.900 meter er verdens højeste vulkan.

Ligesom størrelse og form bestemmes temperamentet af den type magma, der driver dem. Noget magma er letflydende og løber uden problemer ud af kratermundingen og ned ad svagt hældende skråninger. Andre typer er seje og flyder kun vanskeligt. Det kan til gengæld give vulkanen forstoppelse ved nærmest at sætte en prop i. Vulkaner med meget sej magma er tikkende bomber. Hvis trykket bliver ved at stige under proppen, vil vulkanen til sidst eksplodere i et inferno af ild, glødende magma og aske.