Forskere: Så mange timer bør du sove hver nat 🎧

Du har måske hørt, at du bruger en tredjedel af dit liv i drømmeland. Det svarer til otte timers søvn hver nat. Men er det i virkeligheden for meget - eller måske for lidt?

Du har måske hørt, at du bruger en tredjedel af dit liv i drømmeland. Det svarer til otte timers søvn hver nat. Men er det i virkeligheden for meget - eller måske for lidt?

  • Dit behov for søvn falder med alderen
  • Faste sengetider er vigtige for din nattesøvn
  • Hvis du ikke kan sove, skal du stå op
  • Din hjerne hviler sig, når du sover
  • Din snoozeknap kan give dig en bedre start på dagen

Du kender sikkert disse påstande om søvn. Men er de egentlig sande? Illustreret Videnskab dykker ned i søvnens verden, og lader videnskaben fælde dom over nogle af de mest kendte søvn-myter.

Kroppen kommer ud af balance, hvis du sover mindre end det anbefalede, for gennem diverse søvncyklusser udfører din hjerne forskellige opgaver: Den gør hovedrent, lagrer minder og erfaringer, drømmer og fjerner affaldsstoffer, så du er veludhvilet og klar til næste dag.

Mangel på søvn går derfor hårdt ud over hjernens kognitive funktioner, altså evnerne til at koncentrere sig, optage ny viden, tænke kritisk og handle hurtigt – alt sammen noget, som er nødvendigt for at kunne fungere til daglig.

Derudover stiger din risiko for alvorlige helbredsproblemer, hvis du over længere tid sover for lidt.

Lyt med og find ud af, hvor lang tid du skal sove, og hvad du kan gøre for at forbedre din søvn.

Er du allerede abonnent? Læs artiklen her.