Gør dine kære klogere med en intelligent julegave

Julen er hjerternes OG hjernernes fest. Med et gaveabonnement på Illustreret Videnskab kan du overdænge dine nærmeste med viden og indsigt – gaven, der bliver ved med at give langt ind i det nye år.

Det sidste årti har været videnskabeligt enestående.

Einsteins relativitetsteori blev bevist med opdagelsen af tyngdebølger, kunstig intelligens stormede frem, forskerne tog et billede af et sort hul, og gensaksen CRISPR gav os magt over menneskets dna.

Intet tyder på, at fremtiden bliver mindre exceptionel – tværtimod.

Nu kan du begave dine nærmeste med indsigt i kommende videnskabelige gennembrud. Og det er ikke småting, der venter forude:

Gener skal eliminere kræft

Flere test-patienter er allerede blevet nærmest mirakuløst helbredt af en ny form for immunterapi, hvor immunforsvarets dræberceller udrustes med kræftopsporende gener, der gør dem i stand til at eliminere førhen usynlige kræftsvulster. Metoden kan få sit helt store gennembrud i 2020’erne.

Teleskop skal opspore liv i rummet

Rumteleskopet James Webb svæver fra 2021 rundt i rummet og stiller skarpt på jordlignende stenplaneter i den beboelige zone. Opsnapper teleskopet fx ilt eller metan i planeternes atmosfærer kan det være tegn på fotosyntetiske planter eller drøvtyggende dyr – det vil sige liv.

Nasa

Gensplejsede myg skal udrydde malaria

Hvert år dør over en million mennesker af malaria. Men nu har forskere gensplejset myg, så de bliver immune over for malariaparasitten og ikke kan sprede sygdommen til mennesker. Gen-myggen kan sprede sin resistens til vilde myg og i teorien udrydde malaria over en årrække.

Fysikere vil afsløre teorien om alting

’Teorien om alting’ forklarer hele universets sammenhæng. Men. Teorien holder kun vand, hvis forskerne kan bevise eksistensen af mørkt stof – og det kræver en gigantisk underjordisk partikelaccelerator på 100 km i omkreds. Sjovt nok netop, hvad fysikerne ved CERN har på tegnebrættet...

CERN

Kemisk batteri skal redde klimaet

I 2020’erne bliver strøm fra sol og vind billigere end kulkraft – men problemet er at lagre den grønne energi. Forskerne arbejder derfor på et såkaldt flowbatteri, hvor energien lagres kemisk i en væske. Verdens største flowbatteri sættes i drift i Kina i 2020 og kan forsyne 160 familier med el i et år.

Det giver du videre med dit gaveabonnement:

• 5, 8 eller 11 numre af Illustreret Videnskab
  • Fuld adgang til vores store digitale arkiv
  • Oplæste artikler i vores app
  • Adgang til daglige nyheder på vores hjemmeside

... Og husk at julen varer lige til Månen!

De bedste højtidshilsner,